Brunel krydsede lørdag mållinjen ud for Abu Dhabi som første båd, efter en uhyre tæt etape, ikke mindst de sidste døgns intense race mellem Brunel og Dongfeng, hvor bådene lå med mindre end 1 sømils afstand og kæmpede intenst om sejren.
Jens Dolmer fortæller til Bådmagasinet, efter at de krydsede mållinjen som første båd i Abu Dhabi:
”Der er stort. Det var 6000 sømils match race, der var kun 4 dage hvor vi ikke kunne se hinanden og føringerne skiftede mange gange. Det var utrolig intenst og spændende.”
”Afgørelsen fald i Doldrums, hvor Abu Dhabi Ocean Racing vælger at gå lidt mere mod vest. Det kostede dem en del, idet de måtte sejle hårdt kryds op til indsejlingen til Hormus Strædet, mens Dongfeng og vi gik 70-75 grader til vinden med 3 knobs mere fart, og der fik vi skabt det afgørende hul til Abu Dhabi.”
”Vi førte ind i Hormus Strædet, hvor der var utrolig meget strøm. Dongfeng kom i lidt mere strøm læ og fik lidt mere vind, og smuttede forbi os. Vi vidste at den nye vind ville komme fra Nord, og de dækkede os tæt hele tiden og fik et lille hul.
”Vi holdt hele tiden presset på dem, og afgørelsen komme ikke langt fra mållinjen, hvor sø brisen kom. Dongfeng var ikke lige så hurtige til at omstille sig som vi var. Det betød at vi indhentede dem med 1,5 knob mere fart og gik lige igennem læen på dem. De bliver presset og forsøger at ændre for mange ting på samme tid. Mens vi koncentrerede os meget om at sejle med det trim vi havde og troede på.”
”Etapen har vist at de tre topbåde, vi sammen med Dongfeng og Abu Dhabi sejler utrolig lige op. Men spaniolerne er også hurtige, og vil sagtens kunne blande sig i topstriden. I førerpositionen valgte de at gå mere end os andre, og de betalte prisen. Vi undrede os over, at Mapre satsede i denne situation og splittede. Det ville vi nok ikke have gjort.”
Foto Stefan Coopers, Team Brunel
Hvordan føler I og de andre hold om Vestas ulykken ?
”Vi er alle sammen gode kammerater, vi er en stor familie. De vil virkelig blive savnet i racet. Det var et tragisk uheld forårsaget af en menneskelig fejl og de betalte den dyreste pris. Det er en fejl man ikke må lave, men når man er presset max, så viser denne situation, at det kan gå galt.
Det er en stor udfordring at få fjernet Vestas Wind, idet den ligger langt inde på revet, og hele tiden bliver slået mere og mere i stykker på revet. Løsningen kan blive at båden bliver skilt helt ad, skåret i stykker og bragt væk på pramme. Men det er meget vanskelig da den ligger så langt inde på revet.
Vi håber alle sammen at de kommer tilbage i racet. Jeg har hørt at der skulle være møde herom hernede i aften.”
”Jeg er utrolig glad for at der er kommet flere danskere med i Volvo Ocean Race, hvilket har været med til at skabe meget mere opmærksomhed om Volvo Ocean Race i Danmark.”
”Nicolaj og Peter er utrolig glade og stolte over at være med, og de var fulde af glæde og begejstring after at være gået i mål i Cape Town.”
Foto Stefan Coopers, Team Brunel
Er der noget du særlig husker fra denne etape ?
”Det var utrolig spændende at sejle ind gennem Hormus Strædet, et fantastisk landskab, utrolig meget strøm som gjorde denne del af sejladsen meget spændende.”
”Det er også fantastisk at opleve den enorme interesse for sejladsen her i Abu Dhabi. De går utrolig meget op i det, og det er helt særlig at opleve, at VOR Village hernede faktisk er tre gange så stor som i Alicante.
”Der går rygter om, at der også på næste Vvolvo Ocean Race vil bliver et stopover hernede.
Skal du hjem til Danmark ?
Familien er hernede og vi holder fælles jul og nytår hernede sammen.”
”Starten går den 3. januar, og vi skal samtidig forberede os på en letvejrs etape til Sanya i Kina. Så det bliver forventeligt noget helt andet end anden etape.”