Som tidligere nævnt, ja så findes der nok ikke en side i Knut Frostads VOR-manual, om hvad og hvordan man skal gøre, når ens båd ender på et rev i det Indiske Ocean.
Her 10 dage efter ulykken var alverdens medier inviteret til et virtuelt pressemøde hvor Morten Albæk/CEO Team Vestas Wind & Vestas Chief Marketing Officer, Knut Frostad/CEO, Volvo Ocean Race, Chris Nicholson/Team Vestas Wind skipper samt Wouter Verbraak/Team Vestas Wind navigator deltog.
Læs også: Vestas' navigator erkender sine fejl
Mødet var styret af Morten Kamp Jørgensen, Director of Communications and PR, Team Vestas Wind, og medierne skulle sende deres spørgsmål ind. Det var også oplyst, at der ville blive mulighed for at stille mundtlige spørgsmål i løbet af pressemødet, som var sat til at vare en time. Mødet blev brat afsluttet efter 30 minutter -uden mulighed for at stille yderligere spørgsmål, end de få der blev gennemgået fra mails !
"Både Vestas og ’Forsikringsselskabet’ er i gang med hver deres dybere undersøgelser, og indtil disse er tilendebragt kan vi ikke sige mere end der er ude pt.", var den indledende replik fra Knut Frostad.
Alle roste hinanden for den måde, der var blevet arbejdet på under ulykken, og Chris Nicholson roste sit team, for at have handlet yderst professionelt – fulgt op af Vestas Morten Albæk: "Den måde hele teamet reagerede på under ulykken, bekræfter mig i et top professionelt team som jeg har min fulde tillid til."
Knut Frostad uddybede spørgsmålet om, hvorvidt VOR ledelsen havde ændret den tilladte zonen, hvor bådene må sejle, kun et døgn før starten, for sent – Frostad kommenterede at de såmænd også kan ændre sådanne ting, selv under sejladsen. Han pointerede videre, at det til enhver tid er skipperen og team'et der har og skal tage det fulde ansvar på hvor de sejler hen. Det skriver de faktisk under på inden starten på hver enkelt etape.
Båden væk fra revet?
Flere medier verden over, inklusviv Bådmagasinet havde stillet spørgsmålet, hvornår og hvordan har man tænkt sig at fjerne vraget fra revet i det Indiske Ocean? – Til det svarede Knut Frostad, at her er der tale om et ’Joint share’ mellem Forsikringsselskabet, Volvo Ocean Race og Vestas.
Man har en klar mission at fjerne båden, enten som den er – eller i dele, og med fuld fokus på at gøre så lidt skade på revet som overhovedet muligt, helst ingen.
Det blev i samme moment oplyst, at det er VOR som ejer båden, og at Vestas har leaset dennne.
Knut Frostad fulgte op med at forsikre, at hvis der er noget der skal ændres ifm. sikkerhedsprocedurer eller lignende, så vil det blive gjort a.s.a.p. – og om nødvendigt også til næste etape, hvis behovet er der. Det er yderst vigtig at VOR og hele sejlsporten tager ved lære af denne ulykkelige situation.
På spørgsmålet om Vestas Wind kom tilbage i sejladsen, afsluttede CEO Morten Albæk med bemærkningen - citat: "It’s a very complex excecise, to get a boat back in the race’ but we will work on it. We belive in the team…"
Morten Albæk tilføjede, at Vestas forventede at komme ud med en melding herom inden starten på næste etappe fra Abu Dhabi til Sanya i Kina.
Ingen havde på dette tidspunkt drømt om at projektet Team Vestas Wind skulle ende på et rev i det Indiske Ocean - her ved offentliggørelsen af sponsoratet i Tuborg Havn. Foto: Søren Øverup
Læs også Richard Gladwells (på engelsk, red.) uddybende dækning af pressemødet på vores internationale site Sail-World.com her
Vestas har udsendt to lydfiler fra pressemødet. En i MP4 og en i MP3 format: