Vestas Wind’s navigatør erkender sine fejl

Team Vestas Wind besætningen er kommet sikkert til Mauritius, og vender dermed så at sige tilbage til civilisationen efter den voldsomme grundstødning og fire dages ophold på den lille sandø i Det Indiske Ocean.

529 TVW_få timer før grundstødningen_Brian Carlin

Meget tankevækkende - få timer før grundstødningen opdaterede Onboard reporter Brian Carlin med dette billede og tekst !

Navigatøren Wouter Verbraak på Team Vestas Wind skriver på sin FB-side:

Vi har nu endelig mulighed for at kommunikere igen, så det er på høje tid med en kommentar….

Jeg er fuldstændig ødelagt og stadig i chok, da alvoren af vores grundstødning langsomt går op for os, nu hvor vi er ankommet sikkert til Mauritius, endelig med noget tid til at reflektere over det som er sket.

Vi er meget heldige at ingen blev skadet, og det skal alt sammen krediteres vores teams indsats i sekunderne, minutterne og timerne efter grundstødningen.

Jeg begik en kæmpe fejltagelse, men derefter lavede vi ikke yderligere fejl, skønt der var mange vanskelige beslutninger, som skulle tages, og situationen var meget udfordrende og alvorlig.

Når jeg igen kan få strøm til bådens PC'er – hvis de er overlevet – kan jeg se nærmere på, hvorfor vi ikke kunne se revet på de elektroniske kort. Jeg tjekkede området på det elektroniske kort, før jeg lagde hovedet ned for at hvile efter en meget lang dag, hvor vi var meget opmærksomme på den tropiske storm, og det jeg så var dybder på 42 til 80 meter indikeret.

528 TVW_Wouter Verbrak_bcarlin_

Navigatør Wouter Verbraak lå i sin køje da grundstødning indtraf. Foto Brian Carlin TVW

Der er publiceret en rigtig god artikel http://blog.geogarage.com/2014/12/questions-asked-about-volvo-ocean-race.html som fremhæver nogle af de zoom problemer, som der er på de vektoriserede kort vi anvender.

Jeg kan forsikre at vi før hvert ben flittigt kigger på ruten, før vi starter, og jeg bruger både Google Earth, papirkort og andre værktøjer.

Vores planlagte rute blev ændret lige før vi skulle af sted, og med fokus på starten og de vanskelige forhold, troede jeg fejlagtigt, at jeg ville have nok information med mig til at se på ændringerne i vores rute, efterhånden som vi kom i gang.

Jeg tog fejl. Jeg prøver ikke at komme med nogen undskyldninger – jeg prøver blot  at tilbyde en form for forklaring og svar på nogle af dine spørgsmål.

Der er en række erfaringer, som kan drages af dette, som vi håber, vil vil være i stand til at videregive i den kommende tid.

Jeg er utrolig taknemmelig for al den støtte, vi som et team, min formilie og jeg selv har modtaget fra alle vores viduderlige venner, kollegaer, Vestas, powerhouse og Volvo.

Endvidere er vi i stor gæld til store og grundige støtte fra Alvimedica gennem den første nat, ligesom fra de lokale fiskere og coastguard på Ile du Sud i atolen.

Jeg vil gerne takke alle utrolig meget. Tak, tak, tak.

Jeg er for evigt i gæld

Wouter

528 TVW_Wouter Verbrak_bcarlin_PB0A9354

Wouter Verbraak er en erfaren navigatør og har været med på Volvo Ocean Race tidligere. Denne gang skete det, som ikke måtte ske. Foto Brian Carlin TVW

 

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen