Det var en lettet besætning der satte fødderne på fastlandet (Mauritius, red.) i går onsdag, efter fire døgn på en øde Ø omringet af et hajfyldt farvand, og hvor besætningen har fået kastet proviant ned fra luften!
Som vi tidligere har beskrevet her på Bådmagasinet ribbede besætningen deres VO65’er for alt, hvad der var muligt at tage med i den fiskerbåd der bragte dem til Mauritius, på en 20 timer lang sejltur.
Mon ikke et par af gutterne har fået sig en lur på ’overfarten’? Det vigtigste når sådan en ulykke indtræffer er naturligvis at alle om bord er kommet fra episoden med livet i behold. Det er fantastisk, heldigt, og meget glædeligt at ingen er kommet til skade ved ulykken.
At ramme land med 19 knob er ganske ubegribeligt. ’Det er klart, jeg er utrolig skuffet lige nu, udtaler Chris Nicholson, på den anden side, må vi også indse hvor heldige vi har været, at alle er hele og i et stykke, der er mange følelser involveret lige nu’
'Det var en menneskelig fejl der forårsagede denne grundstødning, og når det komme til ansvar, ja så tager jeg som kaptajn det endelige og fulde ansvar' udtalte Chris Nicholson i en pressemeddelelse, som Volvo Ocean Race udsendte i går.
Det interssante spørgsmål rejser sig uundgåeligt, hvilken type menneskelig fejl var der tale om? Sov navigatøren? Hvem stod bag rattet da båden ramte? ect. ect. - der vil blive krævet yderligere svar, end 'blot' en menneskelig fejl.
Ryddet pænt op efter sig
Teamet har ryddet båden for alt hvad der var muligt at bjerge, og på den måde bekræfter de i mine øjne også at båden bestemt ikke bliver til båd igen.
Det har været småt (læs, stort set ingen, red.) med meldinger fra officiel side, om båden kunne reddes, men med Nico’s melding, citat: It’s in extremely bad condition, så syntes jeg det ville klæde Volvo Ocean Race ledelsen at gå ud og fortælle offentligheden, at de har et vrag liggende på et rev i det Indiske Ocean, og de naturligvis nok skal fjerne det. Det kan vel ikke være så svært?
Rigtig mange sejlsports interesserede og pressen verden over, efterlyser information, og det er da helt klart, at lige netop denne situation ikke står beskrevet på nogen side, i den manual Knut Frostad har skrevet, om hvordan man afvikler et Volvo Ocean Race. Men i krise situationer er troværdig kommunikaition en af de meget vigtige ting at beherske, og mon ikke der har været noget af en krise i kommunikationscentret i Valencia?
Det var ufatteligt hvad det er lykkedes Team Vestas at få med sig fra den strandede båd. Et ganske fint 'bevis' på at skipper Nico ikke tror denne båd kommer til at sejle igen!