Vestas undersøger muligheder for at fortsætte

Denne redegørelse er skrevet af direktør Christian Lerche med det formål at give en sammenhængende orientering om ulykkens forløb, situationen og perspektiverne fremadrettet. Der er dog endnu ikke adgang til fuldstændige informationer, skriver Christian Lerche.

Besætningen på Team Vestas Wind er alle KDY-medlemmer. Rorsmand er Chris Nicholson fra Australien og om bord er de to unge, danske KDY-sejlere Peter Wibroe og Nicolai Sehested.

Lørdag den 29. november ramte Team Vestas Wind koralrevet Cargados Carajos Shoals nord for Mauritius. Ifølge Vestas tyder alt tyder på, at ulykken skyldes en menneskelig fejl, formentlig en navigationsfejl.

Det er oplyst, at området, hvor revet ligger, indtil få dage tidligere var erklæret som forbudt område på grund af risikoen for pirateri, men at løbsledelsen ophævede sejladsforbuddet for at give deltagerne mulighed for at undgå cyklonerne i det indiske ocean. Derfor har deltagerne ikke i god tid været forberedt på hvad sejlads i området indebar af farer.

Hvis man ser på bådenes sejlruter før ulykken ser det ud som om, Vestas-båden længe har styret direkte mod revet – formentlig uden at vide hvad der ventede – og tilsyneladende uden nogen advarsler fra løbsledelsen.

Cargados Carajos er en udstrakt gruppe af koralrev og skær, som ikke er præcist angivet på søkortet. Det fremgår af beskrivelserne, at der er rapporteret om skær op til 3 sømil fra søkortets markeringer. Revet er beskrevet som særdeles farligt at sejle til og næsten utilnærmeligt fra øst, hvor en voldsom brænding altid bryder hårdt. Mange skær og småøer omgiver revet. I hårdt vejr er de skjult.

kort vestas_rev_beskåret

Efter meddelelsen om grundstødningen bad løbsledelsen holdet på båden Alvimedica om midlertidigt at udgå af sejladsen for at være klar til at gå Vestas-besætningen til undsætning ved at lægge sig på læsiden af revet. Alvimedica vendte søndag morgen tilbage i sejladsen efter Vestas besætningen var reddet af den lokale coast guard. Alvimedica vil få en tidsmæssig godtgørelse for deres assistance.

Ved grundstødningen pådrog Vestas-båden sig alvorlig skade. I første omgang brækkede rorene af og der opstod hul i skroget. Senere blev båden i den hårde brænding løftet længere og længere på grund, hvorved bulben brækker af kølen, hækken brækker af og agterenden af skroget ligeledes begynder at blive revet i stykker.

På det tidspunkt gik besætningen i redningsflåderne, hvorefter de tidlig søndag morgen blev samlet op af coast guard og bragt den lille øde ø Ile du Sud.

vestas rev_foto_530

Besætningen klarede sig ifølge alle oplysninger flot og professionelt gennem uheldet på trods at de utvivlsomt ekstreme fysiske forhold. De var løbende i radiokontakt med løbsledelsen og med Team Alvimedica, som sikrede at alle personer er uskadte.

Efter redningen har besætningen og repræsentanter for Team Vestas de seneste dage besigtiget den stærkt beskadige båd og fjernet alt udstyr, som kunne fjernes. Baseret på en samtale med skipper Chris Nicholson, som er offentliggjort søndag, er båden meget svært beskadiget.

Ifølge Vestas vurderer virksomheden sammen med løbsledelsen nu alle muligheder for at vende tilbage i løbet på et senere tidspunkt. Bjærgning og reparation af resterne af båden eller produktion af en ny båd på ekstremt kort tid er formentlig de to alternativer til helt at udgå af sejladsen.

Vestas forventes at udsende uddybende oplysninger om hvad der reelt gik galt efter en debriefing med besætningen, som forudses at finde sted i Abu Dhabi i den kommende weekend.

KDY’s formand har sendt klubbens varmeste ønsker til Vestas og besætningen og tilbudt al den støtte, vi kan give. Vi er mange som tænker meget på vores klubkammerater i denne svære og fortvivlende tid og glæder os inderligt over at alle, efter omstændighederne er i god behold.

Mange i KDY og i dansk sejlsport i det hele taget har store forhåbninger om, at Vestas' engagement i Volvo Ocean Race kan være afgørende skridt i retning af at bygge bro mellem dansk erhvervsliv og sporten og skabe perspektiv for vores dygtigste sejlere.

Vestas fastholder, at selvom båden er sat ud af løbet her og nu, så fortsætter Vestas sit bidrag til kampen mod klimaforandringer, energiknaphed og vandmangel – ”A race we must win”. 

Læs også: A race we must win ! - Bådmagasinet fortæller her om den globale kampagne, som Vestas har startet, og som VOR deltagelsen er en central del af.

A race We Must Win Vestas Wind pavillon__530

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen