Den anden etape af Volvo Ocean Race fra Cape Town til Abu Dhabi er sværere at følge og forudsige på grund af de såkaldte ”Exclusion Zones”, der er begrænsninger for hvor tæt feltet kommer på den afrikanske kyst.
Årsagen hertil er, at der fortsat forekommer pirateri, og arrangørerne ønsker selvfølgelig ikke at VOR fleet’en kommer i risiko for at blive angrebet.
Der er ”Exclusion Zones” som er publiceret i sejladsinstruktionerne, men der er ifølge kilder også indlagt hemmelige begræsninger, som kun er kendt for bådene.
Årsagen til at disse hemmeligholdes er, at VOR arrangøren er bekymrede for piratangreb, på trods af den væsentlig reducerede risiko.
Piraterne opererer også fra ’moderskibe’ langt væk fra den afrikanske kyst, og på denne måde er det muligt for dem at have en aktionsradius langt ude i det Indiske Ocean, forudsat de ved, hvornår og hvor både vil passere et bestemt farvandsområde.
Derfor giver det for eksempel ikke så meget mening at anvende ’Predict Wind” til at forudsige de mest optimale ruter for VO65’erne, når man ikke kender de hemmelige ”Exclusion Zones”, i hvert fald ikke før bådene er tættere på Abu Dhabi.
Modsat ved sidste Volvo Ocean Race, så sejler feltet denne gang hele vejen til Abu Dhabi, idet VOR's sikkerhedsfirma har vurderet, at risikoen er minimal, når man holder sig i tilstrækkelig stor afstand fra Afrika.