Volvo Ocean Race sejlerne skal i dag afsted på anden etape, og der ser ikke ud til at være nogen pirat aktiviteter i det område de skal igennem, men til gengæld venter truslen af cykloner på anden etape fra Cape Town til Abu Dhabi.
Vejrforholdene i Cape ser udfordrende ud med masser af vind, når bådene starter og sejler ud i den sydlige del af Det Indiske Ocean op mod Mauritius og her bliver sejladsforholdene interessante.
Tropiske cykloner venter
Volvo Ocean Race meteorologen, Gonzalo Infante siger: ”Den tropiske cyklon sæson er lige startet i den sydlige del af Det Indiske Ocean, og det ser ud til, at der bliver en del cyklon aktivitet på denne etape.”
”Den første tropiske cyklon vil allerede være i området lige før bådene når derud, men vejrforudsigelserne skal bekræftes. Vejret bliver nøgle til succes - eller det modsatte – om det bliver muligt at udnytte den til sin fordel eller man skal holde sig på afstand.”
For at ”krydre” vejret på etapen, så venter monsun vindene før fleet’en sejler ind i Hormuz Strædet i starten af december.
Meteorologen og race komiteen forventer at etape 2 bliver gennemført på mellem 22 og 28 dage for de 6.125 sømil.
Ingen risiko for pirateri
Modsat hvordan det var på etape 2 i 2011-2012 så vil VO65 fleet’en ikke bliver fragtet det sidste stykke med et transportskib, hvilket var nødvendigt på grund af de mange pirat angreb.
Dryad Maritime, race komiteens sikkerhedseksperter, har givet ”grønt lys” for at hele etapen kan sejles uden afbrud.
Med de syv identiske VO65’ere, så kan det i princippet blive enhver af bådene, som kan vinde etapen, selvom det hold alle gerne vil slå er Abu Dhabi med skipper Ian Walker, som fulgte deres sejr på den første etape op med at vinde In Port Race i lørdags, som betyder at de i den samlede stilling i In Port Race har et forspring på tre point efter de første to sejladser.
Og der er nok heller ikke noget Abu Dhabi heller vil, end at komme først til netop Abu Dhabi for øjnene af deres mange fans – de har mere end 140.000 likes, mod Team SCA’s 56.000 og Team Brunel’s 40.000 og Vestas Wind’s 17.000.
I den anden ende ligger MAPRE som har nogle udfordringer, efter at de sluttede sidst på første etape, efter at mange faktisk havde dem blandt favoritterne. Om bord på Mapre er der kommen en ny navigatør, samt en ny ’watch leader”.
Hvorfor Cape Town er vigtig for Vestas
Sydafrike er i dag domineret af kul som anvendes til 70% af energiproduktionen. Stigende behov for energi ressourcer har medført at regeringen har lanceret en storstilet plan for udbygning af energiressourcerne, hvor vindenergi bliver meget vigtig.
Regeringen har forpligtet sig til at øge andelen af den miljøvenlige energiproduktion, og har vundet ordrer til syv vindmølleprojekter, som kommer til at udgøre 33% af vindenergiproduktionen, hvilket betyder at Vestas er markedsleder i Sydafrika.
Op mod 50 VIP gæster har deltaget i specielle Vestas Wind events inklusive Pro Am sejladser.
Starten går ligesom i Alicante tæt på havnen, så tilskuerne kan se feltet fra havnen og stranden. Starten er kl. 18.00 lokal tid (17.00 dansk tid.) Her er banekonfigurationen: