Den såkaldte ”Ice Gate”, som race director Jack Lloyd har introduceret, er blevet fastlagt langs 42 grader og forløber 10 længdegrader. Mellem 20W og 10 W. Bådene må dermed ikke gå længere syd end denne ”Gate”.
Vejrmodellernes forudsigelser er blevet mere enslydende og peger på flere rute muligheder, hvis der ikke var nogen restriktioner. Herunder kan du se forudsagte rute muligheder, hvor den røde boks er den nye ”Ice Gate”. Rutemulighederne ændrer sig selvfølgelig konstant, når forudsætningerne ændres. alt andet lige er der nu færre rutemuligheder.
”Ice Gaten” er indført på et tidspunkt, hvor ingen af bådene kan protestere over, at de vil være nødt til at ændre kurs for at tage hensyn til gaten.
Effekten af denne ”gate” er, at nogle af de mere ekstreme muligheder for ruter, som de bagvedliggende både kunne vælge for at reducere afstanden til de førende både nu er elimineret. På Screenshot’et nedenfor ses de restriktioner og nye rutemuligheder for de syv både, nu hvor de skal nord for den røde boks og passere den om styrbord.
De fire første både ligger nu igen meget tæt, jævnfør den måde man udregner resultaterne på. Abu Dhabi fører igen med Brunel og Vestas Wind indefor få sømil.
Med et optimalt rute valg vil en båd hurtigt kunne bringe sig i førerposition, og sejladsen er dermed igen blevet mere interessant for alle fans, som følger sejladsen, idet der med 6-7 dage tilbage faktisk er 5 både, der fortsat har en chance for at vinde etapen.
Mapre og SCA er på nuværende tidspunkt henholdsvis 120 og 220 sømil efter førergruppen.