Hvilken rute skal VO65'erne vælge til Cape Town ?

Lidt før kl. 18.00 rundede Abu Dhabi waypoint’et Fernando de Nonoha ud for den brasilianske kyst, men Brunel lige i hælene kun 6 sømil efter.

Når bådene er rundt om Fernando, så er de i gang med den afsluttende del af den første etape til Cape Town, Sydafrika.

Fernando Brunel_stefan coppers_528

Brunel jagter Abu Dhabi, kun en halv time agten for dem ved waypoint'et ud for den brasilianske kyst. Foto Stefan Coopers

Afstanden fra Abu Dhabi til sidste båd SCA er omkring 180 sømil.

Vestas Wind, som ligger nr. 3, er omkring 90 sømil foran kinesiske Dongfeng, som er omkring 35 sømil foran spanske Mapre.

Opgaven er nu for navigatørerne, at finde den hurtigste rute til Cape Town, og det gælder passagen af det sydatlantiske højtryk.

Hvad gør man – passerer det vestligt, eller meget østligt ? Eller går man igennem ?

Nord om højtrykket er langt den korteste rute, men formentlig også med mindst vind.

Den sydligere kurs er meget længere, men formentlig også med meget mere vind og en mere effektiv vindretning.

Fernando Vestas_Brian carlin_528

Team Vestas Wind glæder sig over at kunne sejle i god vind og 12-15 knob. De har hentet mange sømil på de to forreste både indenfor det sidste døgn. Foto Brian Carlin

Skipperne på Abu Dhabi, Brunel og Vestas har alle sejlet Volvo Ocean Race tidligere, og de har tillige meget erfarne navigatører om bord. Gad vist om de ikke nu følger hinanden tæt resten af vejen, samtidig med at de selvfølgelig holder et øje på de 4 andre både.

Sandsynligvis vil feltet fortsætte længere mod syd for at komme ned til ”the Roaring Forties” før bådene begynder at sætte kursen mere østover mod Cape Town.

Derefter skal bådene ”holde på hat og briller”, idet man forventeligt får favorable vinde resten af vejen med så der kan nås hastigheder på 25+ knob.

Kigger man på rutefunktionen i Predictwind, så vil bådene forventeligt være i Cape Town den 31. oktober eller 1. november. Gennemsnits farten kan komme helt op på 26 knob, med den nuværende vejrprognose.

Den fart kunne resultere i en ny verdensrekord over 24 timer, dvs. måske omkring 625 sømil på et døgn.

Det har de sidste døgn været varmt nok til at ”stege et spejlæg” på dækket, og det vil nu skifte til meget koldere vejr jo længere sydover man kommer, og den næste uges tid skal sejlerne have varmere tøj på.

www.volvooceanrace.com 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen