Hvem vandt det ækatoriale lotteri i Doldrums ? Hvor var det bedste sted at være i denne konvergens zone, hvor den nordlige og sydlige halvkugle mødes og to vejrsystemer kolliderer.
”Mange siger at den vestlige kurs er bedst, og der er måske noget om det”, indrømmer Bouwe Bekking i en meddelelse fra Brunel båden.
Skipperen nedtoner det, men omvendt ved han lige nu, at vest var det bedste sted at være - i hvert fald denne gang.
Brunel er lige nu nr. 2, lige bag Abu Dhabi Ocean Racing. Begge bådene gik længst mod vest af de syv både og vandt mest, da bådene sejlede igennem Doldrums. De gik stort set ikke i stå, og kom ud af de lette vinde med en afstand til den næste både som er Vestas Wind på 90 sømil..
”At tro på din strategi er helt afgørende i dette race”, tilføjer Bouwe. ”Det gør nogen gange forfærdelig ondt, når man i starten taber meget, men når man har gennemført denne sejlads nogle gange tidligere, har man lært at være lidt afslappet over det.”
”Da vi forlod kysten ved Mauritanien, var min navigatør og jeg enige om at vi ville være længst til vest i feltet. Og nu er vi her, et ganske godt sted i forhold til resten af fleet’en.”
Det eneste der irriterer Bouwe er Abu Dhabi’s føring på 2 sømil. Det skete fordi de vendte to minutter efter dem på et tidspunkt under “Doldrums duellen”, og dermed overtog føringen.
Det er det, som det handler om på dette sted i Atlanterhavet. At fastholde en langsigtet strategi, men også vende eller bomme på det rigtige tidspunkt, at vælge de rigtige skyer.
Vestas Wind på vej igennem Doldrums - det handler også om at ramme skyerne og bygerne rigtigt. Foto Brian Carlin/Vestas Wind
Vestas Wind valgte at gå helt modsat Abu Dhabi og Brunel og valgte ruten længst mod øst, og kom ud af Doldrums som nr. 3. Ifølge Vestas Wind’s navigatør Wouter var det ikke så extremt:
”Vi er faktisk ikke så langt mod øst. Vi er faktisk relativt vestligt positioneret, og vi er gået igennem Doldrums på et meget normalt sted. Jeg synes ikke vores rute var særlig risikofyldt. Jeg mener snarere at Abu Dhabi og Brunel var dem som løb en risiko ved at gå så langt mod vest.”
”Vi så en tropisk storm som udviklede sig med god vind foran os, men også stille områder. Vi gik derefter lidt længere mod øst for at undgå de løje områder, og det lykkedes at få noget ny vind fra øst tidligt. Hvis du ser en ’gate’, hvis du spiller kortene rigtigt, så kan jeg ikke se man tager store risici.”
Uanset strategien var vovet eller ikke, så trak Vestas Wind også en god lotteri seddel, og ligger nu nr. 3. Wouter tilføjer:
”Vi havde også noget held, vi fik noget god vind, men vidste også der ville være nogle vanskelig tidspunkter. Der var øjeblikke, hvor vi var i tvivl, da vi mistede 20 sømil efter hver rapport, men vi vidste at det ville blive bedre for os. Det er rart at se vi også havde noget held.”
Der var andre som ikke fik nogen gevinster i Doldrums "tombolaen".
”Det er meget skuffende at vi sejlede ind i Doldrums 20 sømil til luv af Dongfeng”, siger Mapfre’s navigatør, Nico Lunven. ”De har haft vind, som vi aldrig fik. Sådan er livet.”
Den midterste rute I feltet virkede ikke for den spanske båd, som nu ligger nr. 6, mere end 150 sømil efter de to førende både.
Men man skal fortsat være opmærksom. De mest risikofyldte områder er nu passeret, men feltet er ikke helt ude af konvergens zonen endnu. Ruten til Fernando de Noronha waypoint’et er ikke helt fri for udfordringer.
Alle syv både har oplevet, at vinden er faldet til næste nul, sejlene har blafret, solen har
brændt fra en skyfri himmel. Det kan muligvis ske igen.
Alvimedica’s skipper Charlie Enright sagde det ganske præcist, dengang de sejlede ind I Doldrums første gang.
”Jeg forventer noget jeg aldrig tidligere har oplevet. Fyldt med overraskelser og meget vanskeligt. Man skal være forberedt på alt.”
En sillouet ombord på SCA. Der er mange timer i venten på vind. Smukke med også utålmodige stunder. SCA ligger her til morgen fortsat sidst.