Volvo Ocean Race er navigatørernes race

Med syv helt ens VO65'ere, hvor fartforskellene er minimale, og føringerne hele tiden skifter, er det blevet et psykologisk race, og et race hvor navigatørerne måske i endnu højere grad end tidligere kommer til at afgøre, hvem der vinder.

Efter 6 dage lå bådene fortsat ganske tæt på hinanden, nogen gange under 10 sømil, og nogen gange strækker det sig ud til 20 sømil. Det har været close race siden Alicante i Spanien.

Men indenfor det seneste døgn er der kommet større spredning på feltet, op til næsten 100 sømil. Dongfeng som havarerede med det ene ror, har efter at de fik repareret roret valgt en langt sydligere kurs end de andre, hvilket lige nu har bragt dem i front med 45 sømil ned til Vestas wind som nr. 2, som ligger sammen med en grupppe på fire både. Fra dem er der mere end 30 sømil til de to sidste både.

Trætte øjne holder hele tiden øje med skærmene, vejrmeldingerne, vindmønstrene, de andre både, trimmet, vedligeholdelsen osv. Rutinerne er de samme, og lige netop derfor skal man passe på, at man ikke mister koncentrationen.

Når bådene er så ens, fartforskellene minimale, så bliver det i meget højere grad et spørgsmål om at ligge det rigtige sted, at optimere konstant, at minimere fejlene i forhold til andre både, og ikke mindst for navigøtørerne at vælge den rigtige rute.

Selvfølgelig er der også held med i spillet – lige pludselig ligger man lige præcis der, hvor vinden drejer lidt, øger lidt, eller der hvor et 'pust' holder ved lidt længere.

Med relativt få sømil mellem bådene skal der ikke meget til, at stillingen bliver ændret eller vendt op og ned. Føringerne har indtil nu skiftet mange gange, og derfor gælder det at holde sig tæt på de andre. Men nu hvor bådene passerer de Canariske Øer er bådene spredt en del mere ud end tidligere.

Bådene har indtil ofte passeret meget tæt på hinanden – som en besætning sagde: ”Vi kan næsten spise middag sammen med dem i nabo båden i dag.”

Mapre’s navigator Nico Lunven siger: “Det er meget vanskeligt at beslutte, hvad man skal gøre, hvis man har to både lige bagved og en båd foran. Hvis man laver en lille fejltagelse, så mister man en masse distance, så opgaven er helt overvejende, at lave færre fejl end de andre både.”

Det er kamp om hele tiden at holde øje med de andre – ligesom i alle one-design kapsejlads derhjemme på meget mindre baner. Her er det bare konstant døgnet rundt, time for time, dag efter dag, måned efter måned, første etape undervejs på 6.500 sømil.

Det bliver ni måneders kapsejlads på denne måde, hele vejen”, siger Simon Fischer på Abu Dhabi. Hans Skipper Ian Waler har taget sig en lur en gang imellem ved navigationsbordet, bange for at misse nogle vigtige sekunder.

Det er ikke let at sejle så tæt hele tiden. Det er intenst, og det tærer følelsesmæssigt på dig.

SCA holder øje med Brunel _Corinna halloran_530

Mandskabet på SCA holder her øje med Brunel i læen - rykker de eller vi ? Foto Corinne Halloran/SCA

”Vi sejler så hurtigt vi kan 24/7”, forklarer Annie Lush på Team SCA. ”Planen var, at vi skulle have haft 4 timers vagt og 4 timers søvn og afslapning – men indtil nu er det ikke blevet til 4 timers hvile på noget tidspunkt”.

Vagtplaner ? rotation ? Det er stort set forsvundet ud i luften, og bådene har kun sejlet én uge. Der bliver manøvreret mange gange, og det kræver som regel, at hele mandskabet er involveret, idet der ofte også skal flyttes flere tons grej. Og nogen gange går der ikke ret lang tid mellem manøvrerne.

”Jeg er blevet vækket op til fire gange under min frivagt”, mumler Mark Towill på Alvimedica, mens han står noget søvning ved rattet.

For en sejler er søvn blot yderligere et offer til havet. Den eneste ting der er at gøre, er at lære. Selv de mest erfarne professionelle har meget at lære hele tiden – og de er ikke for stolte til at indrømme det.

Det at dele det samme lille område af et ocean, med de samme både, i de samme konditioner, er uvurderligt, forklarer Abu Dhabi’s Simon.

Han deltager i sin fjerde Volvo Ocean Race – og han er overrasket over hvor tæt bådene stadig er på dette tidspunkt: ”Det giver os en fantastisk mulighed for at lære, hvad det er, som får disse både til at sejle hurtigt.”







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen