Vestas Wind fik i løbet af natten problemer og mistede igen distance til de andre både, efter at de igen havde sejlet sig op midt i feltet.
Nu ligger de desværre igen sidst.
Det startede, da navigatøren Wouter opdagede at AIS ikke fungerede på navigations PC’eren.
Et tidligere uheld betød, at reserve PC’eren ”tog sig en svømmetur”, altså blev gennemblødt og ikke længere fungerer. Så besætningen har ikke længere nogen reserve PC.
Chris Nicholson undersøger det elektriske system for at lokalisere fejlene. Foto Brian Carlin
Vejrforholdene var stadig temmelig rå, da Vestas Wind besætningen tog fat på at forsøge at løse problemerne. Alle basisenheder så ud til at fungere, det eneste mulige svar var, at VHF antennen er ødelagt.
Et besætningsmedlem, Tom Johnson blev sendt op i riggen, så snart forholdene tillod det – og det blev desværre bekræftet, at antennen var væk.
Besætningen arbejder med at løse probelmet med svingkølen. Foto Brian Carlin
Problemerne fortsatte, idet hydraulikken ikke kunne skubbe kølen ud i maksimum vinklen på 40 grader. Chris Nicholsen har været i gang med emails og telefonopkald hele dagen for at forsøge at identificere porblemet, og det ser ud til at besætningen forhåbentlig har fået løst det nu. En defekt svingkøl vil i princippet betyde, at chancerne for en god placering på første etappe forsvinder helt.
Nicolai Sehested i gang med Sikaflex tuberne. Foto Brian Carlin
Vestas Wind har også haft nogle alvorlige lækager, ikke mindst ved pedalen på et af de store spil, og det var lige præcis den lækage, som var årsag til at Wouter’s PC blev ”slået ihjel”.
Holdets moral er fortsat høj på trods af udfordringerne.
Sådan fortælles i den seneste melding fra holdets OBR, Brian Carlin
OBR = On Board Reporter
Skipper Chris Nicholson har "brudt hovedet" med problemer på båden, hvilket desværre fjerner fokus fra fartoptimeting og taktik. Foto Brian Carlin.