0,7 sømil mellem de første 5 både efter 7 timer

Det mest dramatiske på ”åbningsbanen” ud for Alicante Havn var, at Vestas Wind startede for tidligt og måtte tilbage over linjen før de kunne komme i gang med de 6.476 sømil til Cape Town.

Mange undrer sig over, at Chris Nicholson tog en risiko i starten på en så lang sejlads, men omvendt har det ikke haft den store betydning og kl. 21.00 lå de nr. 5, kun 0,7 sømil efter den førende båd Mapre, som ligger 0,1 sømil foran Brunel.

Brunel fik den bedste start og førte feltet an på hele åbningsbanen og de bådene satte kursen sydover, skarpt forfulgt af Abu Dahbi og Mapre.

Flere af bådene havde VIP gæster med på åbningsbanen samt et stykke yderligere – VOR arrangøren har gjort det muligt, at dette kan ske på en meget fleksibel måde – når VIP’eren ikke vil med længere, så er vedkommende hoppet overbord med redningsvest på naturligvis, og blev samlet op af en følgebåd.

VOR fleet leaving Alicante on leg 1 asanchez_530

De fem første både har hen på aftenen efter at de passerede Cartagena fået et lille hul ned til SCA og Dongfeng som er omkring 2 sømil efter.

Kl 21.00 lørdag aften var stillingen således - sømil angiver restdistance til Cape Town, og her kan man se hvor tæt bådene ligger.

  1. Mapre – 6426,1 sømil

  2. Brunel – 6426,2 sømil

  3. Almedica – 6426,6 sømil

  4. Abu Dhabi – 6426,7 sømil

  5. Vestas Wind – 6426,8 sømil

  6. SCA – 6428,7 sømil

  7. Dongfeng – 6429,1 sømil

Bådenes fart er de sidste 3-4 timer droppet fra omkring 12-13 knob til nu 8-9 knob.

Bådenes taktik vil formentlig være at holde sig meget tæt på hinanden, for ikke at tage nogen chancer på vej mod Gibraltar.

Meteorologerne har lovet at vinden ville droppe hen på aftenen og blive mere uforudsigelig gennem natten, hvor der kan komme regn.

Afstanden mellem bådene er så små at mindre vindspring eller vindpust kan rykke helt omkring på resultaterne indenfor kort tid, specielt med den vejrudsigt som er lovet i løbet af natten.

Vinden forventes at friske i morgen, og måske kommer bådene til at krydse ud igennem strædet. Predict Winds forslag til rutemuligheder (tidligere på dagen) er temmeig begrænsede, hvilket betyder at bådene forventeligt vil holde sig tæt på hinanden.

Predict wind latest route projections to Gibraltar 528

Der er ved at danne sig et lavtryk ude vest for Portugal, som eventuelt kan betyde, at vinden frisker op, så bådene kan sejle ned langs Afrika i måske op til 25-30 knobs vind.

Normalt vil distancen til Cape Town tage omring 24 dage, men vejrudsigten har betydet, at de fleste både har provianteret til 25-26 dage, idet det er meget vigtigt, at man ikke løber tør for mad.

www.volvooceanrace.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen