Når bådene krydser startlinjen præcis kl. 14.00, så skal der tilbagelægges 6.487 sømil før bådene går over mållinjen ud for Cape Town.
Den første etape er også den næst længste – det er kun den gennem Sydhavet fra Auckland, New Zealand til Itajai, Brasilien som er længere, nemlig 6.776 sømil.
Vejrudsigten de første par døgn tyder ikke på meget vind, idet der forudses 1-4 m/s. Hvis det ikke ændrer sig synderligt, kan det tage op til 2 døgn før bådene går ud gennem Gibraltar Strædet. Der venter heller ikke meget vind, når VO65’erne er på vej ud i Atlanterhavet, så det kan tidsmæssigt blive en lang etape, hvor det til sidst kan blive nødvendigt at spare på madrationerne, hvis vinden ikke kommer.
Starten ud for Alicante Havn går præcis kl. 14.00 og først skal bådene sejlet et par runder på en kort bane i Alicante bugten før de sætter kursen mod syd langs den spanske kyst til Gibraltar Strædet.
De sidste døgn har mange besætningsmedlemmer været spændte og venter nu utålmodigt på at komme i gang.
De syv VOR skippere fik stillet mange spørgsmål ved pressemødet i går i et tætpakket konferencecenter ved Volvo Ocean Race centret. Her er ét spørgsmål til hver af en række af skipperne.
Det første spørgsmål var til Chris Nicolson, skipper på Vestas Wind som starter med det danske Yachtflag og under dansk klubstander, nemlig KDY’s stander.
Nico, hvad er dine forventninger til første etape, og hvad ville være et godt resultat for Vestas Wind ?
”Når vi kigger på etape 1, tror jeg det bliver en temmelig taktisk præget sejlads, hvilket er meget forventeligt, og vi håber på at reducere det gab vi har på grund af vores manglende forberedelser. Det er godt for os.”
”Det er en masse sømil og det betyder en masse manøvrer, som vil være med til at forbedre holdet, og det er kun point for én etape. Jeg håber vi kan opnå et gennemsnitligt resultat. Det er vores mål at komme på podiet.”
Alle skipperne virkede afslappede ved pressekonferencen i går - og nu vil de allesammen bare igang med sejladsen. Foto Ainhoa Sanchez/VOR
Ian Walker – skipper på Abu Dhabi: ”Du har to olympiske sølvmedaljer. Vil du gerne bytte dem for at vinde Volvo Ocean Race ?”
”Det er ikke et rart spørgsmål. De Olympiske Lege er temmelig specielle for mig, specielt den første medalje, som jeg vandt sammen med John Merrics, som jo ikke længere er i live. Jeg har ikke lyst til at bytte den for noget andet i verden.”
"Volvo Ocean Race er lige nu det vigtigste kapitel i mit liv, og jeg har satset virkelig meget på det. Det specielle med Volvo Ocean Race er at du deler oplevelserne med en masse mennesker. Mennesker og en hel nation følger os i De Forenede Arabiske Emirater."
"Hvis man vinder Volvo Ocean Race så vil det have enorm betydning for os. Men jeg kommer ikke til at besvare dit spørgsmål.”
Sam Davies - skipper of Team SCA: “Hvordan føles det at følge I fodsporene på andre succesfulde kvinder som Clare Francis og Tracey Edwards ?”
”Jeg tror at årsagen til, at alle kvinderne på SCA Team’et er her i dag, sandsynligvis er takket være Clare Francis, Tracey Edwards og andre. Det var de første kvinder med fantastiske præstationer på oceanerne i havkapsejlads.”
”Jeg gik i skole da Tracey var ombord på Maiden og vandt etapen i Sydhavet, og det inspirerede mig vildt meget. Men vi på Team SCA følger også i fodsporene på alle andre, som har sejlet jorden rundt. I fodsporene på Ian, som har gennemført sejladsen et par gange og sammen med andre fantastiske sejlere."
"Vi har alle som har gennemført denne fantastiske sejlads, som vores rollemodeller.”
Og så til den kun 30-årige skipper på Team Alvimedica, Charlie Enright: ”Charlie, tillykke med sejren i In Port Race. Hvilke psykologisk effekt tror du det har på holdet ?”
"Helt afgjort en god effekt. Vi kan altid lide at gøre det godt, men samtidig siger det ikke rigtig noget om det, vi nu skal i gang med. Vi har fastholdt en positiv attitude mellem gutterne gennem hele ugen.”
”Vi er helt bestemt meget fokuserede. Nu skal vi være helt fokuserede på dét, vi rent faktisk er her for.”
Bouve Bekking, Team Brunel: ”Volvo Ocean Race er meget vigtig I Holland. Hvad vil det betyde at være i stand til at hjemføre trofæet ?”
”For Holland er det et ’must’, idet der ikke var nogen både med sidste gang. Der var ikke en eneste hollandsk sejler med i sejladsen, og jeg tror, at alle gutterne her er enige om at yde det allerbedste for sejlsporten i sit hjemland - så at vinde vil være en enorm bonus.”
”Noget andet er, at jeg synes det er fantastisk, at pigerne også er med. En meget stor del af befolkningen er kvinder, faktisk flere end mændene. Det er godt for hele holdet, at Carolijn Brouwer også sejler med på Team SCA, endnu en hollænder som er med denne gang. En anden hollandsk sejler er Wouter Verbraak som sejler med Chris som navigatør. Holland er godt repræsenteret og det er godt for sejlsporten i Holland.”
Caudrelier, skipper på Team Dongfeng: “På Dongfeng’s pressekonference forleden dag, brød Woulf (en af de kinesiske sejler) i gråd. Der er 1,3 mia. mennesker i Kina. Han sagde, at han ville tage dem med på en inspirerende rejse sammen med ham på Volvo Ocean Race. Det er en meget stor ting for dem. Hvordan tackler de presset ?”
”Det er naturligvis svært for dem. De er meget stolte. For dem er det meget vigtigt at repræsentere Kina, de er under pres, og det er vi i øvrigt alle sammen.”
”Jeg er sikker på, at de er forberedte på sejladsen. De har allerede vist det. Jeg er ikke nervøs for dem.”
FØLG SEJLADSERNE LIVE FRA 13.50 PÅ:
eller via app’s:
Android - http://bit.ly/volvooceanrace-Androidapp
iPhone - http://bit.ly/volvooceanrace-iPhoneapp