Vestas Wind blev lanceret medio august, båden blev søsat ultimo august, derefter skulle de gennemføre testsejladsen på vej til Alicante, og de blev den sidste båd der ankom til Alicante. De har i hvert fald slået rekorden som den båd og det projekt, som gennem historien er kommet senest i gang. Men det betyder samtidig at de heller ikke har fået trænet så meget som de andre både.
Efter ankomst til Alicante vandt de Leg 0 og blev derefter sidst i In Port sejladsen
Tror Vestas Wind virkelig på, at de kan vinde sejladsen, og hvorfor er man så ”skråsikre” at man skriver det i storsejl og forsejl ?
”A Race We Must Win”
Sejlsporten i form af Volvo Ocean Race samt Vestas Wind kommer i de kommende 9 måneder – og formentlig i flere år fremover – til at være kommunikator for et af de vigtigste budskaber nogensinde, nemlig hvordan vi fremtidssikrer kloden og modvirker alt for store klimaændringer.
Fire dage før bådene starter turen jorden rundt gav Vestas forklaringen, som i sin enkelhed er, at Vestas Wind medvirken i Volvo Ocean Race er en del af en meget stor B2B kampagne, og Vestas Cheif Marketing Officer beskriver kampagnen således: ”Formentlig den største business-to-business kampagne nogensinde”.
”Vi ønsker at fortælle verden, at menneskeheden er i ”et kapløb vi skal vinde”, og at det kun kan vindes ved hjælp af vindteknologi”, siger Morten Albæk.
”A Race We Must Win” kampagnen fokuserer på tre kritiske udfordringer som menneskeheden står overfor, hver af dem nærmer sig et punkt, hvor ændringerne kunne være uundgåelige:
Kapløbet mod klimaændringer hvor CO2 reduktioner og investeringer er tvingende nødvendige for at undgå øgede globale temperaturer med mere end de kritiske to grader.
Kapløbet mod “energy fattigdom” hvor 1,3 mia. mennesker i dag lever med absolut min. vandressourcer, og det er et antal som øger dramatisk, idet mere end 40% af jordens befolkning lever i områder med kritiske vandressourcer i 2050.
Vestas har installeret en specialkonstrueret pavillon i Alicante som illustrerer disse fokusområder, og det er planen at tilføje yderligere ”nye elementer” til kampagnen i hver af de havne, som Volvo Ocean Race og alle bådene kommer til på vej jorden rundt.
”Vi vil ikke kun tale om problemerne, men om løsningerne og vil spørge folk om at forpligte sig i deres hverdagsliv”, siger Albæk.
Som en del af aktiviteterne under jorden rundt sejladsen vil Vestas engagere mere end 1000 beslutningstagere iblandt deres vigtigste kunder på Vestas vigtigste markeder. Albæk pointerer, at de 10 lande som Volvo Ocean Race vil besøge – inklusive Sydafrika, Kina, Brasilien og USA – repræsenterer ”en signifikant del af Vestas fremtidige forretning”.
”Der vil være millioner af tilskuere som kommer til havnene og de er borgere og kunder som skal modtage et meningsfyldt budskab”, tilføjer Albæk.
Albaek afslutter med at fortælle, at Vestas’ kampagne ikke vil slutte når Volvo Ocean Race slutter i Göteborg i juni 2015, men er optakten til en fortsat kampagne, hvor man vil komme med konkrete løsninger på at stoppe klimaforandringerne frem til Paris COP klimamødet senere i 2015.
Vores kapløb slutter ikke med Volvo Ocean Race, det fortsætter til Paris samt herefter”, slutter Ålbæk.
Og som Bådmagasinet tidligere har skrevet, hvilket perfekt match mellem verdens førende virksomhed indenfor vindenergi og verdens førende Jorden rundt havkapsejlads. Det giver sejlsporten en helt ny dimension være kommunikator for et af de vigtigste budskaber for menneskeheden nogensinde, nemlig hvordan reducerer og stopper vi klimaforandringerne.
Alle fotos: Ainhoa Sanchez/VOR og Brian Carlin/TVW