13 kvinder, 2750 sømil og 12 dage på Atlanten

Volvo Ocean Race kvinde besætningen er på vej til at krydse Atlanten på vej mod Newport i USA, og ombord er der en reporter Corinna Halloran, som har sent denne rapport. Reporteren er også på prøve, inden man endeligt udtager dem, der skal med på de forskellige etaper.

Corinna Halloran fortæller om en dag og nat på Atlanten, som hun syntes var relativt ekstrem, men det er intet mod, hvad der venter alle Volvo Ocean Race bådene på den sydlige halvkugle.

Forestil dig at du kører på en hurtig motorcykel midt om natten. Du kører på en vindblæst landevej og pludselig begynder at regne, ikke kun en let regn, men en usædvanlig kraftig regnbyge, den slags som oversvømmer vejene.

Og du bliver fuldstændig blændet. Du kan ikke komme af motorcyklen, Du kører hurtigere og hurtigere ned ad bakke og rundt i kurverne, ind i den mørke nat, og med vand overalt..

Sådan er det at sejle i medvind med 26 knob i mørk nat. Fuldstændig eksponeret manøvrerer du gennem ofte i blinde.

Rorsmandens fokus er fuldstændig på, at få båden sikkert ned ad bølgerne. Hun kan ikke se nok til at sikre sig, at der ikke er nogen, som blev skadet i forbindelse med at flytte alle sejlene fra luv til læ. Manøvren kan være en udfordring – tænk på at du skal bære store, våde kartoffelsække på skuldrene tværs over båden – du prøver samtidig ikke at blive skadet, eller værre, at falde over bord mens båden farer ned ad bølgerne med 22, 23, 24,25 og 26 knob.

Team SCA pigerne vidste at natten kunne blive udfordrende, der var ingen vej tilbage, og man kunne ikke gemme sig. Med tiltagende vind og bølgehøjde i løbet af natten, skulle pigerne være meget fokuserede.

Rorsmanden meldte ud, at det vigtigste var at sejle sikkert, ligesom sidste nat. Alle manøvrer, selv de mindste, skal være gennemtænkt og udføres med stor koncentration.

Da tusmørket kom, oplevede besætningen samme forhold som natten forinden, bortset fra at de ikke kunne se. I løbet af dagen gennemførtes flere bomninger, inden man før middagen og mørkets frembrud gennemførte den sidste bomning. Det var planen at forblive på samme halse igennem natten, men man kan aldrig vide, om der sker noget uventet, derfor skal besætningen næsten kunne udføre manøvrerne "på rygraden".

Natten forløb godt selv i de vanskelige og hårde vindforhold og den kraftige regn, og besætningen var tilfredse med forløbet af de sidste 24 timer. Besætningen bliver stadig mere sikre i manøvrerne, de er fokuserede og løber ikke risici, de kender hinanden bedre og bedre, de stoler på hinanden, og holdet fungerer godt sammen.

Bådmagasinets VOR artikler

2014 -15 Volvo Ocean Race







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen