Norske Aksel Magdahl er mest kendt som navigatør, med to gennemførte Volvo Ocean Race i bæltet. Nu er han ansat som træner for pigeholdet SCA, med særligt ansvar for vejr, strategi, elektronik og selvfølgelig navigation.
Første interview?
SCA er det første hold der er sejlende med den nye Volvo Ocean 65. Lige nu er holdet på vej fra England til Lanzarote, hvor de skal indrette sin træningslejr. Hele pigeholdet er med om bord, og det samme er deres norske træner. Det er første gang nogensinde, at den nye Volvo Ocean 65 er ude på en ordentlig havsejlads, og dette bliver formentlig det første interview nogensinde, som afslører noget omkring hvordan en Volvo Ocean 65 egentlig sejler.
Passeret 30 knob
Vi fanger Magdahl på en tlf. fra båden. Han sidder under dæk, ved navigationspladsen, sammen med nogle af pigerne. Det suser og larmer i baggrunden, båden sejler stærkt. "Vi har lige rundet Finisterre, og regner med at være på Lanzarote søndag", fortæller Magdahl. "Det er altid spændende med en ny båd, og det tager selvfølgelig en stund at lære den at kende ordentlig. Det er vi fortsat i gang med. Vi har ikke presset båden 110% endnu, men vi har da sejlet ret hårdt, med over 30 knobs bådfart."
Mindre rettende moment
"Det man mærker med det samme med den her båd, er at den har mindre rettende moment end VO70. Den er mere følsom for vindstød, og den skal sejles lidt anderledes, styres i nogle lidt andre vinkler. Bulben er mindre, ja hele båden er jo mindre. Båden er lettere, og det mærkes tydeligt."
Sikkerhedmargen
Jeg siger, at målsætningen med den nye båd jo blandt andet har været at skabe en mere robust båd, som er mindre udsat for skader. Virker det som om den tåler lidt mere, både når det gælder skrog, foils og rig?
"Nu er jeg ikke nogen teknisk ekspert, og vi har som sagt ikke sejlet så meget i den endnu", siger Magdahl. "Men der er lagt en større sikkerhedsmargen ind i dimensionerne i skroget. Riggen virker også dimensioneret ret kraftig. Jeg tror på, at den er mere holdbar. Den er jo også mere håndterbar, i og med at kræfterne er mindre."
Alarmer
Magdahl fortsætter: "Nu hvor det er en One Design, har man desuden kunnet lægge vægt på en ordentlig, standardiseret navigationsplads, og en masse tekniske ting som øger sikkerheden. Blandt andet er der alarmer der går i gang, hvis der kommer vand ind i forskibet. Der er alarmer ved overbelastninger flere steder i båden, og moderne styringer af systemer som er meget hi-tech. Det gælder også mediefunktionerne. Vi har indbyggede kameraer og lyd alle de rigtige steder. Båden sejler rigtig, rigtig godt synes jeg. Men det er jo også erfarne folk som har været med igennem hele processen."
Pigerne sejler selv
Pigeholdet SCA består af meget erfarne og dygtige kvinder, og Magdahl er imponeret over hvad de kan. Han fortæller at det er dem som sejler båden, allerede nu. "Vi er mest standby og hjælper til – på dæk er det som udgangspunkt pigerne selv som skal klare ærterne. Her i starten er jeg ret meget "allround" træner, og dermed også involveret i hvordan båden skal sejles. Når vi kommer længere, og nærmer os start, så vil min rolle helt sikkert blive mere specialiseret, og dreje sig om strategi, brug af vejrdata og så videre.
Skandinavisk hold på vej?
På spørgsmålet om hvorvidt der er et decideret skandinavisk hold på vej, svarer Magdahl at der arbejdes på det, og at det er solide folk bag. Og at det er alt han kan sige om den sag lige nu. Selv agter han at tilbringe det kommende Volvo Ocean Race som træner for SCA.
Se den nye Volvo Ocean 65 i fri dressur her: