VOR: Otte stk. 65 fod Farr One Design på vej

Hovedoverskriften på projektet er økonomi. Indgangsbilletten for nye hold skal være billigere, hvis racet fortsat skal kunne mønstre et stort nok felt. Mange skridt er allerede taget i den retning: Mindre mandskab, begrænsninger på antal sejl og meget andet.

Fra Box-rule til One-design

Men nu kommer altså den hidtil mest radikale ændring i mange år - en helt ny båd, og ikke mindst overgangen fra en box rule til one design. Box rule betød plads til konstruktionsmæssig udvikling og frit valg af mål indenfor nogle bestemte rammer. Holdene kunne selv vælge designer, og få bygget båden hvor de ville, efter egne specifikationer. Sejlene kunne de også frit få bygget som de ville, bare de overholdt målene. Det gav en hel del interessant udvikling, men kostede også rigtig mange penge. Så mange, at en deltagelse i racet blev en investering for de få, i dagens økonomiske klima.

m21488 crop12 608x404 proportional 13408679677DFB

God arbejdsplads til mandskabet - og indbyggede mediefaciliteter som kameraer osv.

Fælles produktion

One Design betyder at bådene har helt faste mål, og endda i denne sammenhæng at de bygges af samme værft. Komponenter og montering vil foregå i et samarbejde mellem Green Marine i England, Multiplast i Frankrig og Decision i Schweiz. Det er Farr Design som tegner bådene, og minimum otte både, muligvis ti, vil bygges til formålet. Arbejdet er i fuld gang, og prisen for en sejlklar båd, inklusive sejle til både træning og kapsejlads, vil være 4,5 millioner euro.

Krydsstel: 451 kvadratmeter

Den nye båd er fem fod kortere end den gamle, dvs. 65 fod - men man forventer at den har næsten samme fartpotentiale. Vægten er 10,5 tons, og sejlarealet der skal bringe den rundt om jorden er voksent: Storsejl på 151 kvm., rullefok på 135. Sejlarealet på kryds i let vind (med Code zero) er helt oppe på 451 kvm! Ned ad bakke, med storsejl og A3, er der 550 kvm. at holde styr på. Båden er 5,60 meter bred, og er som forventet udstyret med svingkøl og daggerboards, samt bovspryd. Målsætningen har været at bygge en pålidelig båd, som ikke har så høj havaririsiko som de nuværende både. Om lige precis den del også det lykkes, vil vi først se om nogle år.

m21491 crop12 608x404 proportional 1340867994EB3E

Stævnen en smule negativ, knækspant i næsten hele bådens længde. Ekstremt dyb køl, og dobbelte ror.

 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen