VO70 ud - 62 fods Farr One Design ind?

Rygterne svirrer her i Lissabon, og selv om den officielle udmelding fra Knut Frostad først kommer i Lorient den 28. juni, er en hel del sluppet ud. Det er tale om ubekræftede informationer, men fra rimelig troværdige kilder.

Krav til Frostad

Stopover i Miami blev ikke nogen succes, det amerikanske publikum kom ikke til Race Village i det omfang man havde forventet. På et møde i Miami mellem VOR-organisationen, Volvo-koncernen og andre investorer blev der stillet nogle krav til næste Volvo Ocean Race – krav, som Frostad og hans folk skal opfylde, hvis der fortsat skal være økonomisk støtte til projektet.

Minimum otte både

Ubekræftede meldinger siger, at kravet er minimum otte deltagende både, samt en reel reduktion i omkostninger, samt færre stopover-havne på ruten (to mindre). Mere pålidelige både har helt sikkert også været diskuteret. Den diskussion foregår formentlig mere detaljeret i andre sammenhænge, og her er rygterne endnu mere detaljerede.

One Design båd?

Som vi tidligere har været inde på, er VO70 klassen formentlig død efter dette race. Den er for dyr, og for sårbar for skader, der fører til at bådene ikke kan fuldføre etaper. En ny bådtype er på vej, og det bliver sandsynligvis en One Design båd, i modsætning til VO70, som er en såkaldt Box Rule båd, hvor der er plads til at justere designparametre indenfor visse rammer.

Mindre både

Væk er dermed det udviklingsaspekt som har været et væsentlig træk ved Volvo Ocean Race igennem mange, mange år. Til gengæld bliver bådene helt ens, og sejladserne formentlig endnu tættere. Bådene bliver mindre – 60-65 fod, bliver der antydet – og de bliver tungere og mere solide end de nuværende VO70-både.

Farr, ikke Juan K

Hvem der skal designe den nye båd, er tilsyneladende et omstridt spørgsmål. Bruce Farr skal have fået kontrakten, og det undrer mange at den ikke er gået til Juan Kouyoumdjian. De såkaldte ”Juan K-både” har vundet de to seneste Volvo Ocean Race, de ligger nummer et og to på resultatlisten nu – og nok så væsentligt, de har været gennemgående mindre udsat for skader end de både, som er designet af Bruce Farr.

Monohull

Den nye båd får svingkøl, daggerboards, bovspryd, to ror, og en fast pakke ens designede sejl. Antallet sejl er også reduceret yderligere. Knut Frostad, som ikke vil kommentere på rygterne før den officielle udmelding i Lorient 28. juni, har dog bekræftet at det bliver tale om en monohull, altså en kølbåd – og ikke en flerskrogsbåd.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen