Groupama sejler mod mål med nødrig

Mens de to tilbageværende både - Puma og Telefonica - kæmper om sejren på femte etape, ligger resten af Volvo Ocean Race i ruiner. Hele racet er bragt i fare, og et godt gæt er at investorer og sponsorer nu nøje overvejer sit fremtidige engagement. Listen over både der ikke har været i stand til at fuldføre en eller flere etaper er nu så lang, at det for længst har passeret smertegrænsen. Groupamas mastehavari bliver dråben, der for mange får bægeret til at flyde over.

"Ikke acceptabelt"

Det er på den baggrund, at en slidt Knut Frostad lige har udsendt en pressemeddelelse fra kontrolrummet i Alicante, hvor han lover markante forbedringer fremover. "Det er ikke acceptabelt at have så mange hændelser i en kapsejlads som denne - hændelser som medfører at et så stort antal  både må udgå af sejladsen.", siger Frostad. "Vi gør alt hvad vi kan for at få bådene tilbage i racet så hurtigt som muligt. Samtidigt arbejder vi på at indføre ændringer der vil reducere antallet havarier fremover - vi vil komme med konkrete informationer om dette inden det nuværende race er forbi."

m7702 crop12 608x404 proportional 132345191396A4

Damage control på pressemødet. Frostad forsøger at manøvrere i krisen. Foto: Ian Roman/Volvo Ocean Race

"Langt større skala"

"Det er ikke ualmindeligt at Volvo Ocean Race-hold oplever tekniske problemer med bådene, og der er shore crews på plads i alle havne, netop fpr at arbejde med den type vanskeligheder. Men det vi har set i dette race, har foregået i en langt større skala. Dette vil  helt klart indgå i vores overvejelser omkring regler og teknologi fremover. Vi har allerede nedlagt et stort arbejde her, men det vil vi fortsætte med, sammen med vores designere, sponsorer og andre interessenter."

Ikke nødvendigvis forbundet

"Lige nu er det vigtigt ikke at nå til forhastede konklusioner omkring årsagen til problemerne - mange af skaderne har åbenbart ikke nogen forbindelse med hinanden. Fokus er p.t. på sejlernes sikkerhed, samt på at hjælpe dem tilbage i sejladsen så hurtigt som muligt".

Liste over tekniske problemer efter (næsten) fem etaper:

Sanya: Ikke fuldført 1. etape (delaminering, lækage i stævnen), 2. etape (rigproblemer), 5. etape (knækket ror).

Abu Dhabu: Ikke fuldført 1. etape (mastehavari) og 5. etape (delaminering i skrog).

Puma: Ikke fuldført 1. etape (mastehavari).

Groupama: Mastehavari, 5. etape. Forsøger p.t. at fuldføre under nødrig.

Camper: Delaminering i stævnen, 5. etape. Repararationer i Chile, fuldfører muligvis etapen.

Telefonica: Delaminering i stævnen, 5. etape. Reparationer i Chile, fuldfører sandsynligvis etapen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen