Seneste generation VO70-både gennemgik en ændring, op til det race der nu er i gang - formålet var at gøre dem mere solide, og dermed mindre udsat for de hyppige havarier, der truer interessen fra medier og publikum. Forsvinder den, forsvinder Volvo Ocean Race også.
Banket i stykker
Derfor er det formentlig en ret bekymret Knut Frostad, der nu står i kontrolrummet i Alicante. For selv om der nu tilsyneladende er styr på situationen omkring righavarier og ødelagte svingkøl-systemer (som har givet store problemer tidligere) - så er det nu strukturelle skader i selve skroget som præger billedet. Bådene sejler så hurtigt i store bølger, at de simpelthen bankes i stykker. Specelt er forskibet udsat. Rorene bliver også ekstremt belastede, selv om det sjældent går så galt som det gjorde for nyligt, for Sanya og vores egen Martin Kirketerp.
Ude af 5. og 6. etape
Meldingerne fra New Zealand, hvor Sanya nu er tilbage, er fulde af pågangsmod og fokus på fremtiden. Men det er et meget alvorligt tilbageslag for det kinesiske hold, som nu har fået tre etaper ødelagt af, at båden simpelthen ikke holder. Fire dage efter start på femte etape - den store sydhavsetape, som skulle bringe Martin Kirketerp rundt om Kap Horn - knækkede et af de to ror. Sanya måtte vende om, og nu er holdet helt ude af femte etape. Planen er at shippe båden til Savannah, USA efter reparationer, og derefter sejle til Miami. Først her vil holdet genoptage sejladsen. Det vil sige, at også sjette etape Itajai-Miami går tabt.
Groupama og Puma lugter blod
Foran lige nu, på vej mod Kap Horn, ligger Groupama. De lugter blod efter at have vundet forrige etape, og desuden ligger de på andenpladsen sammenlagt. Det er fuldt mulig for franskmændene at true Telefonica i den samlede stilling, og det ved de godt. Samtidigt må de fokusere på at passe på båd og mandskab, og lige nu har holdet sluppet gaspedalen. Fuld storm og ekstreme bølge har igen gjort det til et spørgsmål om at overleve - og ikke et spørgsmål om at sejle kapsejlads.
Personskader
Få mil efter er PUMA - også et hold på vej frem, efter andenplads på foregående etape. Begge både har skadede folk om bord, mænd som er smidt omkring i de vanvittige forhold, og som er så medtagede at de må blive under dæk. Men bådene holder så langt, og netop det er et hovedfokus for mandskaberne: At holde igen på de rigtige tidspunkter, men samtidig klø på så meget som bådens struktur nu kan holde til.
Telefonica halter
Godt 300 mil bag de to forsøger Telefonica at ikke tabe mere end nødvendigt. De har skader i stævnen som de forsøger at udbedre, og samtidigt er det væsentlig at skaderne ikke forplanter sig til de langskibs forstærkninger, som stabilserer hele skroget. Telefonica sejler altså ikke kapsejlads i egentlig forstand, men forsøger simpelthen at fuldføre. Ubekræftede meldinger tyder lige nu på, at Iker & co planlægger et pitstop for reparationer i Ushaia nordvest for Kap Horn.
Camper mod land i Chile
Endnu hårdere ramt er Camper - de er definitivt på vej i havn for at udbedre skader i forskibet, og sejler nu mod den vestlige kyst af Chile, længere nord end Telefonicas mulige nødhavn. Her vil Camper reparere båden, inden de sejler videre.
Abu Dhabi i gang igen
Abu Dhabi flåede et skot ud af stævnen kort efter start, og måtte vende om for reparationer. De er nu på vej igen, men efter lang tid i vindstille har de ca. 1.400 sømil at indhente. Det er med andre ord et meget skadeskudt felt der nu befinder sig i farvandet vest for Kap Horn: Kun de to førende både har sluppet for alvorlige materielle skader på femte etape - så langt...