Vendée Globe leverer fortsat

Årets udgave af Vendée Globe har foreløbig leveret på alle hylder – spænding, overraskelser og ikke mindst drama. Og som noget helt usædvanligt i år er der ”close race” mellem mange både.

I dag, 11. december er konkurrencen blevet endnu tættere og bådene i front er i gang med en samling, der kunne ligne en genstart af løbet. For mens de to forreste, Charlie Dalin i Apivia og Thomas Ruyant i LinkedOut, ligger i relativt rolige forhold i det Indiske Ocean, sejler forfølgerne konstant cirka tre knob hurtigere, hvilket de nu har gjort over længere tid. I sagens natur er afstandene mindre end længe set.

Så mellem de to forreste er der 134 sømil. På 3. pladsen ligger Yannick Bestaven i Maitre Coq IV kun 27 sømil fra 2. pladsen. Den utrolige Jean Le Cam er på 4. pladsen, 83 sømil efter Bestaven. 6 sømil efter ham på 5. pladsen er Benjamin Dutreux i Omia – Water Family, mens 6er er Louis Burton, han er 9 sømil efter i Bureau Vallee II. Yderligere 9 sømil efter ligger Damien Seguin i Groupe Apicil som 7er. Boris Herrmann er 8er i Seaexplorer og har 19 sømil op. 60 sømil efter ham finder man feltets forreste kvinde Isabelle Joschke i Macsf på 9. pladsen, hun er 68 sømil foran Giancarlo Pedote i Prysmian Group, der afslutter top-10.

Tre non-foilere i top-10
Samlet set er det altså kun 416 sømil, eller en god dags sejlads, mellem de første 10 både. Og ikke nok med det. Den øjeblikkelige top-10, efter at være gennem de første 40% af sejladsen, har andre overraskende nyheder. For eksempel er der blandt de forreste 10 både tre både uden foils. Den forreste af dem er Jean Le Cam i sin båd fra 2009. Det viser en del af styrken i Vendee Globe/ IMOCA 60-klassereglen - at man rent faktisk kan være i løbet, hvis man er en god sejler, selv om man ikke kommer med det nyeste og mest højteknologiske design. Udover Jean Le Cam, er nr. 5 Benjamin Dutreaux i Omnia, og nummer 7 Damien Seguin i Groupe Apicil uden foils.

Forreste kvinde – tager foden af speederen
Det er også meget positivt at der er en kvinde med i top10, selv efter Sam Davis måtte udgå. Tysk/franske Isabelle Joschke har vist stor styrke og vedholdenhed. Hun har taget vejen til IMOCA 60 via Minitransat, og havde i starten af sin IMOCA-satsning flere nedbrud og ikke-gennemførte sejladser. Selv udtaler hun, at hemmeligheden er, at hun nu har lært at tage foden af speederen, og ikke presse båden for hårdt.

Første para-sejler ligger 7er
Meget imponerende er det også, at den første para-sejler, der nogensinde deltager i Vendee Globe, Damien Seguin, ligger på 7. pladsen. Den er næsten for oplagt, men han er reelt den eneste rigtige singlehandede sejler, da hans handicap er, at han har kun én hånd. Han har naturligvis indrettet og optimeret sin båd, så han er mest mulig konkurrencedygtig på trods af sit handicap. Det er i mine øjne en kæmpepræstation.

Sket i ugen
Siden sidst er Kevin Escoffier fra den nu sunkne PRB blevet hentet fra borde hos Jean Le Cam af et fartøjet Nivôse fra den franske flåde. Han blev sat i land på øen Reunion.

Derudover måtte Sam Davis i Initiatives Coeur forlade løbet, da skaderne på hendes kølboks viste sig at være for omfattende, da hun fik dem inspiceret i havnen i Cape Town. Også Sebastien Simon fra Arkea Paprec er ude med en smadret foil-kiste. Udover de nævnte er Troussel og Corum L’Eparge, Thomson fra Hugo Boss ude.

To skipperes deltagelse ser ud til at hænge i en tynd tråd. Fabrice Amedo i Newrest er på vej mod Cape Town med et stort nedbrud på bådens computersystem, mens Manuel Sétin i Groupe Sétin har parkeret båden i det Indiske Ocean, efter han hørte en knæk-lyd fra det ror. Heldigt for ham er vejret så let, at han har kunnet foretage reparationer af roret. Han er positiv i forhold til at genoptage sit race så snart som muligt.

Trippon gør det umulige
En af ugens andre positive historier er, at Armel Trippon for alvor har fået fart i båden L’Occitane. Efter en start med mange problemer, hvor han så ud til at være hjælpeløst agterudsejlet, har han gjort det nærmest umulige og er sprunget frem i feltet fra gruppe til gruppe. Lige nu ligger han på mellemhånd 600 sømil efter Clarisse Cremer, som udgør den bagerste del af ”feltet”. Flere eksperter forudser, at hvis han undgår tekniske problemer, så vil han ende i top 10. Han har 1562 sømil til den førende båd.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen