Alex Thomson bygger båd

Det er uvist hvorfor der er opstået en strukturel skade i stævnen på Hugo Boss, hvilket er ildevarslende før Det Indiske Ocean og Sydhavet.

Det var en strukturel skade i stævnen på Hugo Boss som Alex Thomson opdagede i forgårs under en rutine inspektion af båden. Nogle revner ved de langsgående forstærkninger i bådens stævn satte shore crew i alarm-mode og nogle timer blev det vurderet om Alex kunne klare reparationen i rum sø, eller om han ville være tvunget til at søge nødhavn 800 sømil mod vest i Brasilien.

Alex som bådebygger
Heldigvis for alle sætter man sin lid til Alex Thomsons evner som bådebygger og dermed til at han selv klarer jobbet.
Heldigvis kan man gå online, og filme skaden som mit shore crew så kunne analysere og lave en plan for. Det skete mens jeg fik en god lang søvn på 6 timer. Da jeg blev vækket lå planen klar og jeg gik i gang. Jeg besluttede at arbejde så længe som muligt. Dog er der nogle step ind i mellem hvor reparationen skal have fred til at hærde.
Det er uvist hvad der er sket, hvilket i sig selv er ildvarslende før det for alvor går løs i Det Indiske Ocean og Sydhavet. Havde det været en påsejling af en hval eller et UFO var der en logisk forklaring. Nu står man med en skade der er opstået fordi båden er blevet sejlet.

Forberedt med masser af udstyr
Alex Thomson forklarer, at han har masser af udstyr med til at foretage reparationer som denne. Det bliver dog ikke til konkrete detaljer om, hvad skaden helt præcis er og hvordan reparationen blev foretaget. Det nærmeste man kommer er at den inkluderer ”cutting, glueing and bolting”.

Ligger 5er
Selv om der bliver skruet om bord hos Boss’en sejler båden fortsat. Og da feltet er løbet ind i let vind er afstanden op til den førende duo ikke voldsom stor. Alex Thomson er ikke desto mindre gledet ned på 5. pladsen. Han holder 5,5, knob og har 20 sømil op til Kevin Escoffier i PRB, der holder 15,6 knob og har 12 sømil op Jean Le Cam, der holder 10,1 knob. Han har 244 sømil til LinkedOut og Thomas Ruyant der holder 12,9 knob mens den nye båd i front er Apivia med skipper Charlie Dalin der holder 14,7 knob.

Charal nærmer sig bagtroppen
Bagerst i bussen ligger fortsat Jeremie Beyou i Charal han er midtvej mellem de Kanariske Øer. Han har cirka 600 sømil til Vendee Globe bagtroppen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen