Alex Thomson's nye BOSS

Alex Thomson Racing søsatte i går deres nye Hugo Boss racing yacht, som britiske Alex Thomson skal sejle i ved den kommende udgave af Vendée Globe. Indtil starten går i en af verdens hårdste solo kapsejladser, Vendée Globe, skal Thomson opbygge momentum i den nye båd.

Den nye racer har taget to år at bygge. Båden er 5% lettere end Thomsons tidligere båd og har et hav af unikke løsninger om bord. Alex Thomsons nye båd er blevet bygget hos Green Marine i Southampton. Ikke mindre end 30 mand har arbejdet fuldtid på projektet, der har involveret teknologi og teknikker, som man ser brugt i Formel 1.

Den verdenskendte industrielle designer, Konstantin Grcic, har arbejdet sammen med Alex Thomson Racing Team og VPLP/Verdier for at skabe det sorte æstetiske design, som man kender fra Hugo Boss. Grcic er ikke 'Hr. Hvem som helst', hans arbejde er blandt andet en del af den permanente udstilling på Museum of Modern Art i New York og Pompidou Centre i Paris. Konstantin Grcic har blandt andet designet om læ, hvor han har haft fokus på komfort uden at gå på kompromis med bådens hastighed og vægt. Det betyder, at sovepladsen om bord er i ergonomisk design og i fuld længde. Ligesom navigationspladsen har en central placering.

Om søsætningen af den nye båd sagde, Ger von Podewils, Senior Vicepræsident for den globale kommunikation hos Hugo Boss: "Den nye 'Hugo Boss' er en perfekt illustration af teknologi og og innovation kombineret med fremragende design. Vi er meget taknemmelige for Konstantins arbejde i dette projekt, der har ført til ekstraordinært flot resultat".

HugoBoss

Den nye Hugo Boss får debut i kapsejladsen Transat Jacques Vabre, der starter i slutningen af denne måned. Foto: Mark Lloyd

Omfattende forskning og teknologi

Det er ikke kun om læ, at 'Hugo Boss' har fået en særlig behandling. Omfattende hydrodynamiske forskning og Computational Fluid Dynamics (CFD) er blevet udført for at bestemme de optimale dimensioner af den nye yacht og dens rig. {redmod}De forskellige muligheder blev noteret ned - for derefter at teste deres performance på Vendée Globes rute, hvor man brugte vejrdata beregnet ud fra historiske vejrdata. Med disse testresultater kunne man bygge den ideelle båd med de rette proportioner, der har den bedste ydeevne til den hårde rute Jorden rundt.

Satser på en topplacering

Vendée Globe bliver ofte omtalt som "Everest of sailing". Kapsejladsen er en opslidende test af mental og fysisk udholdenhed. Alex Thomson sluttede på tredjepladsen i 2012/13 udgaven af Vendée Globe. Med sin nye båd håber Thomson at ende på det øverste trin på podiet i næste udgave.

Den nye 'Hugo Boss' båd får sin debut, når Alex Thomson deltager i dette års Transat Jacques Vabre, der er en distancekapsejlads på 5000 sømil fra Frankrig til Brasilien. Kapsejladsen starter den 25. oktober 2015.

Alex Thomson udtalte ved søsætningen af sin nye båd: "Vi er alle meget begejstrede for den nye Hugo Boss. Design og opbygning er taget til det næste niveau, og hvis hun er så hurtig, som hun ser ud til, vil vi være godt på vej. Det er virkelig fantastisk at få Konstantins inputs om bord. Fra det øjeblik han trådte om bord på min tidligere yacht, og vi begyndte at tale, der vidste jeg, at han forstod de udfordringer, der er involveret i at designe og derefter opbygge en IMOCA 60 racing yacht, som prioritere hastighed og holdbarhed over alt andet. De områder af båden, han har designet, gør netop dette, men han har også formået at opnå et niveau af komfort, jeg er ikke vant til. Når jeg er alene på havet i lange perioder, vil jeg være utrolig taknemmelig for dette".

Innovativ maling

"Hugo Boss ser også utroligt flot ud. Den dristige sorte nuance er ikke noget, som vi nogensinde har set før. Normalt er bådene overvejende hvide på grund af de varmereflekterende egenskaber hvid maling giver, men min yacht er sort. Det er fordi, vi har brugt en specielproduceret sort maling, som reflekterer varmen i stedet at absorbere det. Jeg vil gerne takke BASF som en ny partner, de har virkelig hjulpet os på dette område. Jeg kan nu ikke vente med at komme ud og sejle kapsejlads nu", lyder det fra Alex Thomson.

Den nye Hugo Boss vejer ca. 7,5 tons. Båden har en estimereet speed på max. 35 knob, har over 2,5 kilometer tovværk, og i alt 633 kvm sejl. Mon vi også ser Thomson gå op ad masten på denne båd?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen