Dongfeng var også faretruende tæt på revet

På grund af den tropiske cyklon samt det ændrede sejladsområde søgte feltet vest for området med alle revene, men alle bådene kom temmelig tæt på, især kinesiskwe Dongfeng, som kom faretruende nær det samme rev - Cargados Carajos Shoals - som Vestas strandede på.

Snakken har gået mellem sejlerne i Abu Dhabi, og især Dongfeng har i snakken blandt sejlerne erkendt, at de kom faretruende nær revet, før de opdagede det og kunne korrigere til en helt sikker kurs.

De kom heldigvis i dagslys, mens Vestas Wind, som var noget efter nærmede sig revet efter mørkets frembrud.

Dongfeng var kun én sømil fra revet, og hvis de var kommet om natten, så kunne deres skæbne eventuelt have været blevet den samme som Vestas Wind.

528 Dongfeng_wet and rough night

Kinesiske Dongfeng var kun én sømil fra den SW-lige spids af revet. Foto Yann Riou/Dongfeng

Dongfeng noterede om deres passage:

”Charles (red: Caudrelier, skipper) have bemærket dette rev nogle dage tidligere. Men det er værd at bemærke, at det er temmelig vanskeligt at finde. Faktisk er det sådan, at for at se det på de elektroniske kort, skal man zoome ind lige præcis på toppen af det. Men hvordan og hvorfor skulle du zoome ind på det, hvis du ikke ved at det er der ?”

Den førende båd Abu Dhabi rapporterede også om revet som et “wake-up call”, på det tidspunkt de passerede vest om revet zonen.

”Da vi passerede, talte vi om, hvor let det ville have været at ramme revet om natten. Heldigvis passerede vi området i dagslys. Det er meget vanskeligt at se det på de elektroniske kort, og om natte vil man naturligvis slet ikke se dem”, sagde Abu Dhabi’s skipper Ian Walker.

”Vi havde talt om revene et stykke tid, så vi var allerede temmelig nevøse over dette”, noterede Alvimedica’s navigatør Will Oxley, som var i det samme område som Vestes, dog lidt længere mod vest på det tidspunkt, hvor Vestas Wind ramte revet.

Bådmagasinets internationale site, www.sail-world.com har lavet et langt 3-delt interview med Chris Nicholson, hvor de første to dele af interviewet allerede kan findes herunder.

De tre artikler er baseret på et 80 minutter langt interview, hvor Chris Nicholson også går meget i detaljer om sin tanker og overvejelser, ikke mindst i løbet af den dramatiske nat, hvor besætningen naturligvis ikke kunne vide noget om de farlige omgivelserne på revet, hvor bølgerne konstant skyllede ind over.

Volvo Ocean Race: Chris Nicholson on the Team Vestas Wind disaster – Part 1 

Volvo Ocean Race: Chris Nicholson Interview - Part 2 - On the Rocks

Tredje del af interviewet forventes publiceret på www.Sail-world.com torsdag







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen