Dansk Sejlunion har gennem en årrække samarbejdet med svenske T-karta omkring udvikling og salg af det elektroniske søkorts produkt ”Det levende Søkort”, de senere år kaldet DLS-NG.
Dansk Sejlunion har i dag oplyst på sin hjemmeside, at udgivelsen stopper med omgående varsel ”på grund af øget konkurrence”.
”Årsagen er, at der ikke mere er forretningsmæssig opbakning til projektet. Kunderne ønsker at opdatere kort hvert tredje eller fjerde år, hvilket er en medvirkende årsag til, at det er meget svært at få produktion og udgivelse af DLS-NG til økonomisk at hænge sammen,” forklarer Dansk Sejlunions sejladschef Steen Wintlev-Jensen.
Dansk Sejlunion oplyser endvidere, at konkurrencen fra lignende produkter til især tablets, det seneste år samtidig har været hård og betydet et stort fald i antallet af kunder til DLS-NG.
For at støtte de brugere, som forsat ønsker at benytte DLS-NG, bevarer sejlunionen supportsiden på sejlsport.dk/dls, ligesom det frem til 1. maj 2014 vil være muligt at kontakte supporten om problemer vedrørende afvikling af DLS-NG.
Geodatastyrelsen og Søfartsstyrelsen har sidste år iværksat projektet ”Sikker Kurs” med det formål at udarbejde officielt godkendte elektroniske søkort til fritidssejlere, som efter Bådmagasinets oplysninger skulle erstatte de lovpligtige, officielle papirsøkort. Samarbejdspartnere i dette projekt er efter Bådmagasinets oplysninger Dansk Sejlunion og Søsportens Sikkerhedsråd.
Bådmagasinet bringer i næste magasin, som udkommer den 27. februar, en artikel om den danske stats monopollignende opførsel på markedet for søkort.
I skærende kontrast hertil er, at danske stat den 1. januar 2013 lagde alle geografiske kort og data fra Geodatastyrelsen ud til fri afbenyttelse på kortforsyningen.dk som led i statens ønske om at sætte offentlige data i spil, så kreative virksomheder kan skabe nye produkter.
Men søkort data skal åbenbart ikke være gratis ! Sejlerne kommer igen til at betale !