Drengestreger!

Politiet ringede en vinterformiddag til en bådejer: "Vi kan ikke standse motoren på din båd. Den er stjålet og ligger på stranden ved Snekkersten. Kom snarest."
Motorens ledninger var kortsluttet, og det krævede bådejerens kendskab at stoppe motoren.
Det var en mørk decembermorgen ved juletid, at tre tyve brød ind i en Nimbus 26 motorbåd i Helsingør Nordhavn. De havde ikke kendskab til både, så først blev to plexiglas-ovenlys på styrehustaget trampet ind, før tyvene fandt ud af, at det var lettere at komme ind gennem cockpitpresenningen. Den rev de af, i stedet for at åbne lynlåsen.
De havde til gengæld forstand på motorer. De kortsluttede motoren, smed fortøjningerne i vandet og slingrede rundt om Kronborg til Snekkersten to sømil sydpå. Her i morgengryet manøvrerede motorbåden meget usikkert med kollisionsskader i stævn og hæk, og det vakte mistanke hos nogle fiskere. Motorbåden forsvandt ud af havnen og sejlede 400 m sydpå langs kysten mod en badebro. Der var for lavt på revlen, og båden gik på grund med sit dybgående på 80 cm. Tyvene bakkede, og kom over revlen med fuld gas.
Nu var mistænksomme folk på vej langs stranden, og motorbåden gik igen på grund, men nåede at mase stævnen ind til badebroen. Tre unge mænd sprang i land og løb bort, forfulgt af tililende. Tyvene delte sig og forsvandt i hver sin retning over plankeværker og gennem hække i strandvejens villahaver. En af forfølgerne i bil var tæt på at fange en tyv, men opgav, da han ikke vidste, om tyven var desparat og måske bevæbnet.

Politiet: Drengestreger

Båden stod og rokkede i dønningen kun 10 meter fra stranden med stævnen mod badebroen. Heldigvis var pålandsvinden svag med kun 2-3 m/s, og heldigvis var der ren sandbund.
Drengestreger, mente politiet, selvom der var omfattende ødelæggelser i kahytten, hvor skabsdøre var sparket op og alt gennemrodet, men intet stjålet.
Bådejeren prøvede at bakke båden ud, men det var blevet lavvande, og propellen kunne kun hvirvle sand op og knalde småsten mod bådbunden. Det måtte opgives.
Så prøvede Helsingør Nordhavns stærke havnebåd at trække motorbåden ud, men det mislykkedes også. Antagelig kunne en stor fiskerbåd trække motorbåden ud - men med risiko for, i stedet at flå motorbådens klamper af.
Forsikringsselskabet valgte at bjerge motorbåden med mobilkran fra land. Men først måtte der lægges svære stålplader ud, så en kran kunne køre de 50 m ned på stranden fra strandvejen. Arbejdet kunne først begynde næste dag, for den korte decemberdag ville snart mørkne. Båden måtte blive stående natten over.
Det var en chance at tage, for der var lovet pålandsvind på 3-8 m/s. 8 m/s kunne give ødelæggende bølger, men heldigvis blev det kun 2 m/s med let frost.
Samtidig er en strandet og forladt båd i mørke ret sikker på indbrud. Næste morgen fandt bådejeren en fremmed skruetrækker på dørken, og stereoanlægget var skruet ud og stjålet.
Det var en velforberedt tyv med egen skruetrækker. Enten bådtyvene igen, fordi de vidste, at der var et stereoanlæg, eller en tilfældig tyv.
Bådejeren havde overvejet at holde vagt om natten i båden, men med evindelige småbump mod bunden i let frost ville det være en sur og kold tjans. Desuden var båden blevet forsikringsselskabets ansvar.

Bjergning med mobilkran

I den klare frostmorgen, da solen begyndte at rødme mod øst, begyndte en kranmand at lægge tunge stålplader ud som kørebane ned til strandbredden. Efter et par timers forberedelse kunne en anden, større mobilkran køre ned til 25 m fra motorbåden, der vejede ca. 2,6 tons. Det var lavvande, og båden stod nu urokkeligt på kun 30 cm vand omgivet af sine egne helt nye sandrevler.
Hvordan i alverden får man løftestropper ind under en strandet båd?
Det var ikke noget problem. De to kranmænd kunne trække frem og tilbage med løftestropperne, så de "savede" gennem sandet og ind under båden. Efter et prøveløft og justering af stropperne blev motorbåden svinget i sikkerhed på mobilkranens lad.
Propelbladenes tipper var småhakkede af at køre i småsten, og al maling var som sandblæst af den nederste del af roret. To ovenlys var trampet i stykker og skabsdøre sparket ind. Stereoanlæg stjålet. Halvanden arbejdsdag for to mobilkraner og nogle ugers reparation for et værft. Mange ærgrelser for en bådejer. Mange penge, der ikke gør vore forsikringer billigere.
Men det var bare "drengestreger".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen