Tørlagte sluser i Göta Kanal skal give flere svar

Den populære svenske Göta Kanal er i gang med et omfattende renoveringsarbejde, hvor næsten hele den håndgravet kanal tømmes for vand. Det betyder, at man for første gang i moderne tid kommer til at fritlægge sluserne helt for vand. Det skal være med til at give nogle svar - blandt andet i hvilke stand sluserne er, og hvorfor sluserne lækker.

Lækage i slusevæggene kan være et problem for fritidsbåde, da man oplever fra tid til anden, at der stråler vand ned på bådene fra slusevæggene. Den store udfordring ved dette er, at lækagen kan give underminering af jorden omkring slusen, nedsynkning, skabe store jordfaldshuller og øge risikoen for skred. På lang sigt betyder det, at slusens stabilititet bringes i fare.

Hvordan gjorde man slusen tæt?

Tømningen af kanalen og sluserne gøres også for at søge svar på, hvordan man for 200 år siden byggede og tætnede sluserne. Tre af de mest utætte sluser kommer til at blive fritlagt denne vinter. Det drejer sig om Borenshult øvre sluse ved Motala, Hulta Sluse øst for Norshom og Duvkullen nedre sluse ved Söderköping.

"Vi udfører dette arbejde for at få svar på mange af de spørgsmål, vi har. Blandt andet hvorfor det ikke kan lykkes os at tætne sluserne", udtaler Anders Donlau, der er projektleder for Göta Kanal 2.0. "Ud over at renovere og forsegle de nuværende sluser, vil arbejdet give os nogle svar, der er nødvendige for at bevare alle vores 58 sluser i fremtiden. Offentligheden vil blive inviteret til en begivenhed i december, hvor man kan se af det spændende arbejde, som vi udfører", fortsætter Donlau.

At man nu har besluttet af fritlægge en sluse er et stort skridt, men også nødvendigt. Allerede i bøger fra 1900-tallet har man kunne læse om de lækkende sluser i Göta Kanal. Forhåbenlig kommer arbejdet til at give svar på de mange års spekulationer på, hvordan tætningsarbejdet bør udføres.

"Det er vigtigt at finde de rigtige metoder til at opnå den rette modstand, og få selve konstruktionen til at holde i mange år ud i fremtiden. Vi har ikke været i stand til at finde detaljerede oplysninger i arkiverne eller tegninger fra, da sluserne blev bygget , som viser, hvordan de udførte tætningsarbejdet. Der er kun få moderne materialer, som er blevet testet med samme holdbarhed", siger Axel Hallin, geoteknisk ingeniør i Rambøll og ekspertkonsulent på projektet.

Sikkerheden omkring arbejdet er omfattende. Digitale målinger er blevet foretaget, og man har udspændt tynde snore på sluseområdet, der sladre, hvis slusevæggene påvirkes af arbejdet. Desuden udføres renoveringsarbejdet skånsomt og langsomt. Alt dokumenteres, så fremtidige generationer har mere materiale og information omkring opbygningen af Göta Kanalen.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen