90% af alle sejlere laver den her fejl

Bådmagasinet giver dig her i samarbejde med BlueOceanMedia et ganske interessant og lærerigt afsnit fra bogen Sejl&Rig - din Håndbog i Trim. Du finder også spændende afsnit i vores tykte udgave af Bådmagasinet, som udkommer den sidste torsdag hver måned. Du har mulighed for at købe en e-versionen af Bådmagasinet her

Tvist er måske det vigtigste trimparameter af alle. Men hvad er det egentlig – og hvorfor har vi brug for det? Det er en ret interessant historie, for her er der flere ting på spil, end man skulle tro.
Hvis man ser et sejl bagfra, vil man se at det lukker mest nederst, og åbner mest i toppen. Det er det, vi kalder tvist. Sejlet vrider sig. Tvist opstår helt af sig selv, på grund af den måde sejlet og riggen er designet på. Der skal blot lidt vind til, så begynder sejlet at tviste. Tvist er et resultat af spændingen i agterliget, og det er også den, vi arbejder med, når vi vil regulere tvistet i sejlet.

Tvist1

Godt tvist i storsejlet for let/mellemvind. I hård vind kan sejlet godt tviste endnu mere.

Flere årsager

Umiddelbart kan det virke ulogisk, at tvist er en positiv faktor – det medfører at sejlet får en anden angrebsvinkel i toppen end i bunden. Men forholdene ikke de samme over alt i sejlet. Tvist er i nogle situationer en måde at komme af med overskudskraft i sejlene. I andre situationer er det omvendt et forsøg på at skabe mest mulig laminær luftstrøm over den størst mulige del af sejlet.

Hvorfor begrænse tvist?

Tvist er heller ikke et ubegrænset gode. Spændingen i agterliget sørger for afbøjning af luftstrømmen og skaber mere tryk i sejlet. Et sejl som tvister for meget vil altså ikke producere tilstrækkelig fremdrift. Et sejl med overdrevet tvist vil hellere ikke kunne holde en fornuftig højde – på kryds må hele sejlplanet trimmes tæt ind mod centerlinjen. Det er en væsentlig balancegang at finde det rigtige tvist, specielt på kryds. Ikke for lidt – men hellere ikke for meget.

Tvist2

Storsejlet tvister for lidt. Toppen af sejlet staller, og båden mister fart. 90% af alle sejlere laver den her fejl i let vind.

Fire grunde til at tviste sejlet

1: Tvist er en effektiv måde at komme af med overskudskraft i sejlene. Når vindstyrken passerer det punkt, hvor bådens stabilitet kan håndtere fuld sejlføring, må vi trimme noget af kraften ud af
sejlene. Toppen er den del af sejlet, som får båden til at krænge mest, og derfor er det en god idé at
starte med at slippe kræfterne ud af sejlet her. I lavere vindstyrke kan man ”koble” toppen til ved
at reducere tvist, og dermed hente mere kraft, når bådens stabilitet kan bære det.

2: Vindstyrken ved vandoverfladen er lavere, end den er højere oppe. Det skyldes den friktion, som
opstår mellem vandoverfladen og vinden. Det blæser med andre ord mere i toppen af sejlet end
i bunden. Men hele riggen bevæger sig i samme fart. Dermed blir fartsvinden en større komponent
i bunden af sejlet, og relativ vind kommer mere forfra. Groft sagt kan man sige, at når bunden af
sejlet sejler kryds, sejler toppen af sejlet skarp slør. Hvis sejlets angrebsvinkel skal være konstant hele vejen op i toppen, skal sejlet altså tviste i en eller anden grad.

3: Tvist påvirker ikke kun kraft, men også balance. Du kan øge trykket i et sejl ved at reducere tvist,
og du kan reducere trykket i et sejl ved at åbne agterliget mere. Et tvistet storsejl vil eksempelvis
flytte trykket frem i båden. De kræfter, som produceres i en tvistet top, er også vinklet mere fremad.

4: Vinden bevæger sig ikke kun i lige linje fra forlig til agterlig. Luftstrømmen vrides opad over toppen af sejlet - og nedad under bunden af sejlet. Det medfører turbulens og dermed modstand – specielt i toppen. Tvist hjælper. Se mere om vortex i bogen "Sejl og Rig".

Tvist

Til højre på tegningen ser du relativ vind fra de tre diagrammer lagt ovenpå hinanden (effekten er overdrevet på tegningen). Sejlets tvist er tilpasset forskellen i vindretning. Til venstre ser du, hvordan vinden er svagere i bunden af sejlet (kortere pil) end i toppen (længere pil). Det påvirker relativ vindretning. Vinden er altså svagere og kommer mere forfra i bunden af sejlet (gul pil) og stærkere og mere fra siden i toppen (brun pil).

Hvordan reguleres tvist?

På kryds er det først og fremmest skødepunkt og skødetryk som bestemmer tvistet i sejlet. Forsejlets tvist styres af skødepunktet, sammen med skødetrykket. Storsejlets tvist styres af løjgangen, sammen med skødetrykket. I tillæg er det sådan, at alle sejl åbner mere i agterliget,
hvis spændingen i forliget øges. Sejlet åbner altså mere, når faldet strammes. På slør og læns er det kicken som styrer storsejlets tvist. Ticklers er det bedste værktøj til at vurdere, hvornår tvistet er korrekt.

Læs mere: www.blueoceanmediabooks.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen