Anoder er for de fleste bådejere synonyme med zinkanoder, men de kan ikke forhindre galvanisk tæring i ferskvand og brakvand med lavt saltindhold. Her er magnesium eller aluminium løsningen.
Bare rolig. De fleste sejl- og motorbåde, der sejler i de fleste danske farvande, er ganske godt beskyttede med de gode gammeldags zinkanoder, der sidder på næsten alle både. Der er dog desværre undtagelser.
Zinkanoder kan bare ikke beskytte bådens drev, aksler, propeller, gennemføringer og søventiler, hvis man sejler ind i farvande som f.eks. floder og søer med ferskvand eller lavt saltindhold. Her er det kun anoder af magnesium, der virker. Volvo Penta anbefaler således, at man monterer magnesiumanoder, hvis båden sejler eller ligger i vand med saltindhold på 0,2 % og derunder.
Ejere af både på de danske søer ved formodentligt dette, men det er også aktuelt for "saltvandsejlere", fordi det bliver mere og mere populært at tage på længere cruisingture på de skandinaviske og europæiske floder.
Kun for abonnenter
Er du abonnent og logget ind, kan du læse hele artiklen under "Mit Bådmagasin - artikler for abonnenter".
Du kan tegne et online årsabonnement for 399 kroner.
Et online abonnement giver adgang til:
- De 12 næste numre af Bådmagasinet.
- Hente Bådmagasinet til tablets (iPad eller Android) eller læs det direkte på PC skærmen
- Låste artikler - kun for abonnenter.
- Stort online arkiv med Bådmagasinet fra 2010 og fremefter
- Mulighed for at benytte shoppens specielle tilbud til abonnenter - spar op 65 % på udvalgte varer.