Oslofjorden starter ved Færder Fyr – et stort fyr med samme historiske vingesus som Skagen. Efter sigende måtte man i gamle dage opfinde forskellige fyrkarakteristikker for Skagen og Færder Fyr, fordi skibe der kom ind fra Nordsøen nogle gange tog fejl af de to. Til trods for at der er mere end 80 sømil imellem! Det siger noget om præcisionen i datidens navigation...
Hvasser
Ruten Skagen-Færder er et lille stræk åbent hav, uden andre forhindringer end vejrforholdene. En god vejrmelding og en kurs på ca. 355 grader er nok til at ankomme dertil efter sådan cirka 14-18 timer. Men skal man bevæge sig i skærgården øst for Færder, gælder det om at være meget vågen og navigere sikkert. Her ligger et område så overstrøet med skær og grunde, at selv en indfødt norsk sejler, som nu for eksempel undertegnede, nærmer sig med højere koncentrationsniveau end normalt. Hvasser er til gengæld noget af det smukkeste man kan finde i den norske skærgård, og et særlig fint sted at lægge til er Krukehavn.
Fisk, blåmuslinger og rejer. Og natur som gør sjælen varm. Hvasser, lige øst for Færder Fyr.
Beskyttet havn
Selve inderhavnen har ingen gæstepladser, men der er fine liggepladser på flydebroer mod nord. Havnen ligger i et smalt sund, og hårdt vejr fra syd kan måske give en smule uro, men ingen decideret sø kan komme herind, eftersom der er så grundt og fyldt med skær udenfor. Inderhavnen er omkranset af spisesteder, isbarer og ikke mindst rejekuttere.
Herfra kan du sejle mod syd langs Sørlandskysten, eller mod nord til indre Oslofjord. Eller vest, tværs over til Hvaler og Hankø. Alle tre veje fører til kyststrækninger med fantastisk natur og fine havne - både naturhavne med muligheder for at fortøje til klipperne, ankerpladser og gæstehavne.
Verdens bedste rejer?
For kommer du til Hvasser, så gælder det om at få fingrene i friske rejer. De smager himmelsk lige her, og har meget lidt til fælles med det bras man ellers tit bliver budt her i Danmark. En pose friske rejer på Hvasser kan godt gå hen og blive dit bedste ferieminde næste sommer. Og eftersom vi ikke længere behøver at navigere med sekstant, men har det hele stående foran os på en lysende skærm, burde det hellere ikke være svært for danske sejlere at finde vej ind i dette helt særlige skærgårdsparadis.