Tjek vesten!

Læg alle de selvoppustelige redningsveste op på et bord, og tjek dem fra en ende af.

Sådan gør du:

  • Tag CO2patronen ud og vej den på en brevvægt. På selve patronen er der indhugget den oprindelige fyldningsvægt, patronen skal holde sig inden for en tolerance på to gram.

     

  • Blæs vesten op igennem mundstykket, og lad vesten ligge i 16-24 timer. Hvis trykket går af, er vesten utæt og skal skiftes.

     

  • Tjek udløseren. Enten er der en synlig cellulosetablet, den kan du tjekke med neglen. Hvis den er blød, skal den udskiftes. På nogle veste er der en udløserenhed med en dato – den har normalt en levetid på tre år, hvis den er for gammel, bør den skiftes.

     

  • Nu skal vesten samles igen – her er det vigtigt at følge den medfølgende brugsanvisning for, hvordan den skal foldes.

Find den rigtige vest

50 N - Svømmeveste

Til øvede svømmere i nærheden af kysten og kun med hjælp i nærheden. Ikke sikker ved bevidstløshed.

100 N - Redningsveste

Til anvendelse i kystnært og beskyttet farvand. Kun begrænset sikkerhed ved bevidstløshed. Redningsveste med 100 Newton er beregnet til børn og habile svømmere i kystnære farvande.

150 N - Redningsveste

Til brug i alle farvande. Fuld sikkerhed ved bevidstløshed, dog begrænset sikkerhed, hvis der bæres kraftigt, vandtæt sejlertøj. Redningsveste med 150 Newton kan bruges af både svømmere og ikke-svømmere til såvel kyst- og havsejlads.

275 N - Redningsveste

Til brug i alle farvande med hårde ekstreme vejrbetingelser. Redningsveste med 275 Newton er beregnet til brug i alle farvande under alle vejrforhold. Sikkerheden ved bevidstløshed er god.

Når du har fundet frem til den rigtige N-betegnelse, skal du også finde en vest, der passer i størrelse. På vestene er angivet brystmål og et vægtinterval, som vesten passer til. Prøv altid vesten inden køb – og husk, den skal kunne reguleres, så den både passer over sommertøj og over sejlertøjet.

- Blebørn og redningsveste er en dårlig kombination. Der er så meget opdrift i bleen, at barnet kan risikere at vende med hovedet ned i vandet. Så smid bleen, og lad barnet nyde det "frie liv" til søs.

Mange defekte redningsveste

"Vi anslår, at mellem fem og 10 pct. af de selvoppustelige redningsveste, der ligger ude i de danske lystbåde, er direkte defekte, mens hver femte af dem har mindre mangler som eksempelvis en overskredet dato for eftersyn", lyder det fra daglig leder i Søsportens Sikkerhedsråd, Sten Emborg. Tallet kommer efter, at Søsportens Sikkerhedsråd var rundt på havnene, hvor de tjekkede redningsveste i folks både.

Det er omkring ti år siden, at vestene for alvor kom frem til lystsejlere, så mange af dem er ved at være gamle; og hvis de ikke har været tjekket løbende, udgør de en meget farlig falsk sikkerhed.

"Hvis vesten ikke blæser op – eller hvis den er utæt, så den kun virker de første ti minutter, kan det blive afgørende for, om en person i vandet overlever. Og så er det naturligvis helt afgørende, at sejlerne tager vestene på – og ikke bare lader dem ligge i en kistebænk", tilføjer Sten Emborg.

Slidt i stykker

Sten Emborg forklarer, at Sikkerhedsrådet fandt flere forskellige varianter af fejl på vestene. For det første er der 'skippers' vest; den der bliver brugt rigtig meget.

"Der har vi set flere eksempler på, at folderne i opdriftsposerne simpelthen er slidt igennem, så vesten er utæt, når den bliver blæst op. På andre veste, der bliver brugt meget, har vi set, at CO2-patronen har drejet sig af. Og endelig har vi set veste, hvor patronen er gået af – hvor eksempelvis et (forskrækket) barn har pakket den igen med den tomme flaske. Derfor bør de oppustelige redningsveste – ligesom resten af bådens sikkerhedsudstyr – tjekkes grundigt en gang om året", fastslår Sten Emborg.

Der ud over bør de naturligvis indsendes til eftersyn i de intervaller, der er angivet på vesten.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen