Bådmagasinets webredaktør befinder i skrivende stund på lille græsk fortovscafé et stenkast fra havnen i på øen Aegina, der ligger syd for den græske hovedstad Athen. Her er også 40 unge mennesker fra Ranum Efterskole, der har valgt profilfaget sejlads.
For flere af de unge elever er det første gang, de for alvor er om bord på en større sejlbåd. Alligevel går de til udfordringerne med et stort smil på læben - de ønsker virkelig at lære at navigere, sætte og trimme sejl, lægge til, og de øver konstant, hvem har retten til vejen, når de møder et andet fartøj på vandet.
Daniel, Laura og Anne planlægger sejladsen inden afgang
Målet er et duelighedsbevis
Eleverne har flere grunde til, at de har valgt at få sejlads på skoleskemaet. Nogle ønsker at blive i stand til at kunne leje en båd, mens andre blot ønsker at lære at sejle. Det er planen, at eleverne skal tage duelighedsbeviset, når de kommer hjem til Nordjylland. Her kan de også øve sig i skolens både, inden de skal op til prøven. Her i Grækenland trænes en blanding af kapsejlads og tursejlads. Derudover er der naturligvis fokus på sikkerhed og samarbejde i båden. Det er skønt at se, at eleverne vokser med deres erfaringer om bord.
Eleverne skifter poster undervejs, så alle har været ved roret, trimmet sejl og navigeret
Om bord på hver båd er der to erfarne skippere, der guider eleverne. Der er stor enighed blandt eleverne, at det er nemmere at lære at sejle, når man befinder sig om bord på en båd end at sidde i et klasselokale. Inden efterskolens elever ankom til Grækenland, havde de haft flere timer, hvor de havde øvet knob, afmærkninger og maritime udtryk. En viden der er nyttig om bord.
I et af de kommende numre af Bådmagasinet vil du kunne læse en uddybende artikel om Ranum Efterskoles sejlads i det græske øhav.