Rasmus 35: Voldsom stabil og stærkt bygget

Rasmus 35 er en langkølet båd, der giver tryghed. Skrogtykkelsen er 30-40 mm og op til 50 mm i bunden, og det er svært at montere log og andet, der skal bores gennem skroget.
Den er da også voldsomt stabil i frisk vind, fortæller Erik. ”Jernkølen på 2,5 tons er ca. 50 cm tyk på midten. Det er så meget, at når båden står på land, kan man vanskeligt ligge ved siden af båden og nå kølens modsatte side med en arm. Kølens underside er desuden flad, så båden faktisk kunne stå på kølen alene uden afstivning.” I al fald i vindstille.
Erik og Bente er godt tilfredse med båden. ”Vi kalder det en pensionistbåd, og den fungerer godt til os.”

Båden er indrettet med agterkahyt til børn eller gæster, en stor hovedkahyt og en forkahyt, de selv bor i. ”Bådens eneste fejl er, at vi savner et godt, stort badeværelse,” mener Bente. Men den slags brugte bådkonstruktører ikke megen plads til i 1970.
De høje cockpitkarme og vindspejlet giver læ og holder bølgesprøjt ude af cockpittet. Naturligvis har de sprayhood og en kaleche-”udestue”, men den sidste pakkes ned under sejlads.
”Vi har erfaring fra en masse tidligere kapsejlads, og vi nyder at båden kan trimmes i perfekt balance,” siger Erik.
”Normalt

...
Vil du læse mere? Log ind
Bliv abonnent og få fuld adgang til vores artikler
Ønsker du Båd Magasinet ? Se hele udvalget af abonnementer






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen