Drabant 38: Moderniseret og mere velsejlende

”Vi købte båden, mens den stod på land - uden at prøvesejle den,” fortæller Anita Klein og Folke Galsgaard.
Det er normalt letsindigt. ”Men vi vidste jo, at en Drabant 38 sejler godt, og at netop denne båd sejlede ekstra godt. Den forrige ejer var noget af en ekspert på køl- og rorprofiler, og han havde fået lavet en ny, super blykøl til erstatning af standard-finnekølen af jern. Han havde også lavet et nyt, meget smalt ror, der er 25 cm dybere end standardroret og som noget usædvanligt krummer rorbladet lidt frem forneden.”
Rorets krumning ser forkert ud, men det virker og giver ekstra balance ved at mere af arealet er foran rorstammen. Båden kan med det dybe ror styres med et par fingre på rorpindsforlængeren, også på frisk skæring. Med standardroret har Drabant 38 ry for at være meget hurtig, men også hård på roret, så der ofte kræves to stærke næver på rorpinden.
Med båden fulgte et kevlarstorsejl med ekstra stor kappe. Beviset for bådens hurtighed er overbevisende på Fyn Rundt-kapsejladser: en førstepræmie overalt i 1999, næsthurtigst i sejltid i 2000 (slået af VO60’eren ”Nokia”) samt endnu en førstepræmie overalt i 2004.
”Derfor turde vi købe båden uden at have prøvesejlet den først,” siger

...
Vil du læse mere? Log ind
Bliv abonnent og få fuld adgang til vores artikler
Ønsker du Båd Magasinet ? Se hele udvalget af abonnementer






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen