ORC VM - ikke alle fik gennemført offshore sejladsen

To klasser vendte hjem fra dagens langdistancesejlads ved verdensmesterskabet i Skovshoved, men for de store både endte festen ved Hven. I morgen sejles der i guld og sølv-felter i klasse B og C.

Det så lovende ud, da startskuddet til ORC verdensmesterskabets første langdistancesejlads lød kort efter klokken 14.30 i dag. Med alle tre klasser flot ude af starthullerne og op langs kysten, var brikkerne lignet op til at få guld og sølvklasserne fastlagt i klasse B og C. Dette sker ifølge ORC-reglementet, når der er sejlet fire inshore og én offshore sejlads. ”Uden at splitte flåden op i to felter ville vi gå på kompromis med sejladsen med 60 både på startlinjen,” siger den amerikanske talsmand for ORC, Dobbs Davis, og tilføjer: ”Vi tror på, at opdelingen optimerer sejladsen for alle – både i toppen og bunden". Efter fire inshore sejladser over de sidste to dage, manglende dagens langdistance altså for at fuldende kvalifikationsrunden.

Vinden valgte vinder

Det lykkedes at få både klasse B og C i mål klokken otte, kort før vinden døde ud. Det havde ellers været en dag med stabil søbrise, hvor taktikken lå forholdsvis til højrebenet, konstaterer norske Claus Landmark på Landmark43 (SANTA), som fører Klasse B, efter dagens sejlads.

image

Norske Santa. Foto: Per Heegaard.

Vi havde en god dag, med kontrol over vores nærmeste konkurrenter, som havde en mindre god dag på vandet,” siger Landmark, der blev overhalet på sidste leg imod mål af svenske Ralf Aspholm i MAT1180’eren, Datacom. ”Vinden døde langsomt ud, og det var til svenskernes fordel", siger Landmark og smiler, ”så fik de også danset med, som vi siger på norsk”. Datacom endte med en delt ottende plads i korrigeret tid, og ligger i sølvfeltet efter dagens sejlads.

Nu begynder det sjove

Landmarks nærmeste konkurrent, den finske X-41’er Normet, som har danske Sten Mohr om bord som taktiker, var også godt tilfreds efter dagens sejlads. ”Den døende vind og den stærke strøm gjorde det interessant derude i dag,” siger den finske ejer, Aaro Cantell og tilføjer, ”alt kan ske i sejlads på Øresund, men vi har nogle gode lokale om bord, så vi går efter en topplacering".  

Den finske båd blev firer ved dagens sejlads, og samlet toer i klasse B, så i morgen venter guld-flåden – og det ser besætningen frem til. ”Vi har været en smule defensive i de indledende sejladser, og forsøgt at holde os ude at problemer,” forklarer Mohr, der har sejlet to europamesterskaber med den finske besætning. ”Nu bliver det selvfølgelig sværere i guld-feltet, men holdet her er vant til at vinde,” smiler Mohr og tilføjer, ”så det går vi selvfølgelig efter - hvis vinden er med os. Vi er ikke så hurtige i den lette luft”.

Det en ommer

I morgen venter inshore-sejladser klokken 12.00 for klasse B og C, hvor feltet opdeles i guld- og sølvflåde. Klasse A vil blive sendt på en ny langdistance-sejlads med start klokken 10.00.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen