Afgørende sæson i vente


Årets største test for landsholdssejlerne er ISAF VM i Perth til december. Her gælder det OL-kvalifikationen til 2012.

             Når jeg sidder her og kigger fremad mod det kommende år, kan jeg ikke lade være med at sammenligne det lidt med den tidsperiode, der går, inden startproceduren bliver sat i gang i en kapsejlads: Man har nogle klare og høje mål med den sejlads, der skal til at starte. Man holder sig derfor tæt på startlinjen, mens man en gang imellem tjekker linjen ud og ellers overvejer, hvad taktikken skal være og hvilken side man skal vælge.<br />


Sådan har jeg det også med sejlsports-sæsonen 2011. Her hvor året netop er startet, har jeg et meget klart billede af, hvilket udbytte, Sejlerlandsholdet gerne skal have ud af den kommende sæson. Og jeg har også et godt billede af, hvilke valg, der skal træffes undervejs, så vi sammen kan nå målet!

En ting ligger allerede ganske fast, og det er årets vigtigste begivenheder. Det er EM i starten af juli i Helsinki og VM i australske Perth i december måned! Det er ved disse stævner, at der skal resultater i hus!

Hvordan når vi målet?
Vi har også allerede lagt planen for, hvordan grundlaget for de gode resultater ser ud. I 2011 kommer her enkelt klasse til at arbejde på en lidt anderledes måde end tidligere. Der vil fortsat være det meget tætte samarbejde med hver klassetræner. For der skal ikke være nogen tvivl om, at det er klassetræneren, der har ansvaret for at koordinere indsatsen.

Men i 2011 kommer vi i højere grad til at se en del specialister, der over kortere eller længere tid kommer forbi den enkelte besætning eller klasse for at hjælpe med at optimere præstationen. Tiden frem mod først EM og derefter frem mod VM i december er blevet inddelt i nogle faser med forskelligt fokus.

For eksempel er tiden de næste to måneder helliget en koncentreret indsats på teknik- og farttræning. Da det ikke er muligt at komme på vandet herhjemme, er Laser Radial-pigerne og Laser-drengene for tiden på Grand Canaria sammen med den dobbelte OL-deltager i Laser, Anders Nyholm, og den svenske super-træner Don Nordqvist. Med intensivt fokus på teknik og trim er der vist ingen tvivl om, at når perioden er vel gennemført, så har hele gruppen fået sat nye standarder.

Når kapsejladssæsonen så nærmer sig, begynder vi at tage fat på den praktiske del af den taktiske træning. Men mere om den nye ’taktiske grundskole’ i en senere blog.

Den danske model
Tilsvarende er 49erne i gang med en fart-clinic i Cadiz, under kyndig træning af klassetræner Peter Hansen og Michael Hestbæk som specialisten. Også 470-sejlerne er søger udenlands og gennemfører deres fart-clinic med Christian Rasmussen som indpisker på Mallorca. Fælles for alle klasserne er det dejligt at se, hvordan den danske model er slået igennem.

Den særlige danske model for elitetræning er kort fortalt, at alle danske besætninger er velkomne til at træne med ved disse samlinger, men træningen er tilrettelagt og afvikles på de bedstes præmisser. Jeg tror på, at flere danske både bliver hurtigere bedre, når der er tale om åbne træningssamlinger med de bedste i landet, hvor vidensdeling er et vigtigt element.

Læs flere blogs på sejlsport.dk .http://sejlsport.dk/sw14117.asp







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen