Mindre end et døgn efter de vedholdende meldinger i international sejlsport fortalte, at IOC måske ikke vil godkende ”Mixed Two-person offshore Keelboat” disciplinen, så offentliggjorde Int. Finn Association sammen med Int. Europe Class Union et fælles forslag til den 10. OL-disciplin i 2024, et alternativ - hvis IOC ender med ikke at godkende mix offshore kølbåden.
Her på Bådmagasinet fortalte vi onsdag morgen om dette i artiklen Afviser IOC World Sailing: Mix offshore disciplin hænger i en tynd tråd
Om ikke andet så er det godt spin frem mod World Sailings Council møde den 10.-14. maj, som bliver endnu et online møde. Først sås der tvivl om IOC’s holdning (måske velbegrundet efter IOC sendte WS tilbage med deres forslag, red.) og her kort tid før WS mid-year-meeting, kommer det konkrete forslag fra Finn og Europe, og nu er debatten i fuld gang på sejlsportsmedier over hele verden.
Det forlyder, at World Sailing (WS) officielt kæmper for at overbevise IOC om, at mix offshore fortsat er den rigtige løsning, men siden beslutningen i november 2018 har World Sailing fået ny præsident og en helt ny Executive Committee, så der kan ’blæse nye politiske vinde’.
Der skal ikke være tvivl om, at det er stærke kræfter som kæmper om at få ændret beslutningen fra 2018, for at få Finnjollen tilbage på det olympiske program. Ikke mange tror på at Finn kommer tilbage som en selvstændig disciplin, idet WS 'skal' fastholde en 50/50 fordeling af kvinder og mænd i 2024.
Derfor er Finnjolle klassen kommet med et forslag sammen med Europejolle klassen, der var på OL-programmet fra 1996 til 2004 for kvinderne. Og det format som Finn og Europe nu foreslår, minder om konceptet for Mixed Kiteboarding disciplinen.
Har forslaget en chance?
Umiddelbart vil mange sikkert mene, at det vil være forkert, hvis der kommer yderligere to 1-personers joller på OL-programmet, idet der allerede er Laser for mænd og Laser Radial for kvinder. Finn appellerer til de ’tunge mænd’ mens Europe appellerer til de ’let-mellem-vægt’ kvinder. Endvidere vil det betyde, at 6 ud af 10 discipliner vil være jolleklasser, og det er måske ikke ’spiseligt’, idet sejlsporten har så mange andre spændende discipliner, som bør være repræsenteret på OL-programmet.
IOC er stor tilhænger af, at sejlsportens OL-program skal være så bredt som muligt, og derfor har IOC været meget positive overfor Windsurfing, Kiteboarding og en foilende katamaran, nemlig Nacra 17. IOC har givetvis også haft en positiv holdning til, at kølbåden kunne have en plads på OL-programmet, men de økonomiske og sikkerhedsmæssige aspekter ifm. mix offshore, kan måske spænde ben for denne beslutning.
Kigger vi tilbage til november 2018, hvor WS valgte de 10 discipliner til OL 2024, så var man gennem 7 afstemningsrunder og i den sidste var mix offshore kølbåd oppe imod Finn, hvor resultatet af afstemningen blev 22 mod 19, altså ville sølle 2 stemmer have vippet resultatet.
Det er givetvis det som Finn og Europe klassen spiller på, og det er ikke mange stemmer som skal flyttes i Council, før deres forslag kan komme igennem. Måske vil der også komme andre forslag inden fristen i morgen (den 16. april, red.) men det er mere sandsynligt, at der eventuelt kommer en ”urgent submission” (hasteforslag) fra præsident Quanhai Li et par uger inden Council mødet den 10.-14. maj. Et sådant forslag vil i givet fald have støtte fra hele Executive Committee, men jf. WS vedtægter er det kun præsidenten som kan fremsætte hasteforslag - som Kim Andersen fremsatte forslaget om mix offshore tilbage i 2018.
Hvorfor en mix jolledisciplin?
Det foreslåede format med både Finn og Europe vil bestå af en kombineret holdscore på tværs af en række sejladser, og klasserne argumenterer med, at holdsport og mix discipliner er almindeligt på det olympiske program. Faktisk er der lagt op til at 4 ud af de 10 sejlsportsdiscipliner ved OL2024 vil være mix-discipliner, hvilket understøtter IOC’s politiske mål om ligestilling mellem kvinder og mænd på det olympiske program.
Forslaget argumenterer samtidig med, at Finn og Europe er veletablerede klasser på globalt plan. Men virkeligheden er, at mens Finn klassen fortsat er en stærk klasse på globalt plan, så er Europe efter 2004 igen blevet markant reduceret og sejles ikke længere så aktivt i mange lande.
Et andet argument er, at denne kombination af jolleklasser fortsat vil give tunge mænd og mellem letvægtskvinder muligheden at kunne deltage i OL, idet Council i princippet tilbage i 2017 via vedtagelse af et forslag (submission 070-17, red.) besluttede, at sejlere med forskellig fysik skulle have mulighed for at konkurrere ved OL 2024.
Et tungt argument er også, at en Mixed One-person Dinghy disciplin tilbyde mange lande i hele verden mulighed for at kvalificere sig til OL, idet det er to jolleklasser som relativt set ikke er så dyre, og de kan produceres på en WS-licens af forskellige individuelle bådværfter på globalt plan.
Du kan læse hele forslaget fra Finn og Europe HER
- Related Articles: Afviser IOC World Sailing? - Mix offshore kølbåds disciplin hænger i en tynd tråd