Når de danske sejlere rejser til OL i Japan, medbringer landsholdet en britisk troldmand inden for bådebyggeri. Jeremy Gale er brite og uddannet bådebygger fra UK. Han har været tilknyttet nogle af de største internationale sejlteams, som har deltaget i alt fra America’s Cup til Volvo Ocean Race. I dag bor Jeremy Gale i København og arbejder hos Jakob Jensens Bådværft i Nordhavnen. Her er han ansvarlig for den del af den daglige drift af værftet, som udelukkende har fokus på reparationer og opdateringer af både.
Kontrol kontrol kontrol
Det danske sejlerlandshold har indgået en aftale med Jakob Jensens Bådværft om at hyre Jeremy Gale som teknisk ansvarlig for alle de danske sejleres grej under OL. Dermed bliver Jeremy Gale en nøglespiller for de danske sejlere, som i juli og august skal kæmpe om OL-medaljer i farvandet omkring Enoshima ca. 60 km fra Tokyo.
Jeremy selv beskriver sit kommende engagement med sejlerlandsholdet som et arbejde, der frem for alt kommer til at handle om kontrol, kontrol og atter kontrol.
"Når dagens sejladser går i gang, giver jeg min garanti for, at bådene har forladt den olympiske havn uden tekniske fejl. Under OL kan et banalt nedbrud ødelægge fire eller – i dette tilfælde – fem års forberedelse og chancen for at vinde en olympisk medalje. Min opgave bliver at tage stress og bekymringer om grej ud af hovederne på sejlerne, så de alene skal fokusere på at vinde," siger Jeremy Gale til Bådmagasinet.
Plan B
Selv om Jeremy Gale påtager sig det fulde ansvar for sejlernes grej, står han ikke helt alene, hvis uheldet skulle være ude. Sejlerlandsholdet har en Plan B klar, hvor Frank Eriksen som shore manager står klar til at træde til, hvis situationen kræver det. Reservedelscontaineren er begyndt sin rejse østpå fyldt med skødeblokke, popnitter, glasfiber og tovværk nok til at klare enhver tænkelig situation helt ned til den rette farve på den enkeltes båds gelcoat.
I den henseende er det netop de små detaljer, som er vigtige. Det mener Morten Halkier, som er direktør i Jakob Jensen Bådværft og selv har selv sejlet professionelt med bl.a. Jesper Bank. For ham er det en ære at kunne hjælpe nogle af Danmarks dygtigste sejlere ved at stille en kapacitet som Jeremy Gale til rådighed for sejlerlandsholdet under OL.
"Ved at stille Jeremy til rådighed for OL-sejlerne kan vi ikke bare hjælpe sejlerlandsholdet og sejlerne med at minimere risikoen for nedbrud og defekter. Vi kan også vise de professionelle sejlere i OL-klasserne, at vi som værft råder over den ypperste ekspertise inden for bådebyggeri. Vi kan lave alle former reparationer fra de helt store til de bittesmå detaljer, som kan afgøre kapsejladser," siger Morten Halkier.
Målet er medaljer om halsen
Derfor er målet med samarbejdet selvfølgelig også, at de danske sejlere skal hente medaljer. Dét ved Jeremy Gale godt.
"Jeg ville elske at se danske sejlere med en OL-medalje om halsen," siger han.
Gennem sin lange karriere som bådebygger har Jeremy Gale bl.a. arbejdet på superyachts og været en del af det italienske værft Wally – og taget aktiv del i udviklingen af de danske el-både Rand. Under den 34. and 35. America’s Cup var Jeremy Gale en del af Race Management ligesom han var teknisk ansvarlig for svenske Ericssons kampagner under Volvo Ocean Race. Senest var han en del af Race Management i 2019-2020 på SailGP.
Det danske sejlerlandshold under OL i Japan består af CP Stephensen Lübeck og Lin Ea Cenholt (Nacra 17), Marie Thusgaard Olsen og Ida Marie Baad Nielsen (49´er FX), Jakob Precht Jensen og Jonas Warrer (49er), Anne-Marie Rindom (Laser Radial) og Lærke Buhl-Hansen(RS:X).