World Sailing har afsluttet sit møde i London – et møde, som mange har beskrevet som det vigtigste i flere årti. Årsagen er, at der skulle tages væsentlige beslutninger omkring fremtiden for olympisk sejlsport. Flere olympiske klasser stod i fare for at ryge ud. Faktisk var det kun Nacra 17, 49er og 49erFX, der kunne føle sig trygge på at blive i sadlen.
Offshore ikke valgt
Samtidig stod de klassiske baneformater for fald. Nye konkurrenceformer er nemlig også på vej ind i OL sammenhæng. Et forslag var noget helt nyt, nemlig offshore distancesejlads. Det blev ikke til noget denne gang, men det var tæt på! På sigt er det stadig en konkurrenceform, som stærke kræfter gerne ser repræsenteret i OL.
Slåskamp
Som forventelig, når noget skal ændres, så rejser der sig en storm af protester fra dem, der af forskellige årsager har interesse i at tingene forbliver som de er. Der er stærke kræfter som arbejder for de eksisterende klasseorganisationer, og der er sammenslutninger af nationale sejlsportsorganisationer, som har sine egne agendaer at slås for. På mange måder minder det om den slåskamp vi ser udfolde sig daglig i EU, bare i mindre format.
Dansk præsident
World Sailing har danske Kim Andersen som præsident. Han har haft en særlig svær opgave, når han har skullet navigere igennem det stormvejr af særinteresser og pres fra forskellige sider, der har rejst sig, både inden og under mødet. I det kommende nummer af BÅD bringer vi et interview med Andersen. Her fortæller han om de overvejelser der ligger bag de beslutninger der nu er truffet, og om vejen dertil. I artiklen taler vi også med Jonas Høgh-Christensen, og samlet set tegner vi et billede af sejlsportens olympiske fremtid.
”Events”, ikke ”Equipment”
World Sailing har en forholdsvis kompleks beslutningsproces, hvor komiteer med særlige beføjelser behandler og stemmer om indsendte forslag. Komiteen vælger et, som sendes til vedtagelse i det højeste organ, det såkaldte Council. Forslaget denne gang handlede om ”events”, og definerer derfor ikke bestemte både, men derimod hvilke konkurrencer, eller ”events” der skal være på det olympiske program fra 2024.
Hvilke både (eller ”equipment”, som det kaldes), afgøres under et nyt møde til november.
Sådan blev det:
Processen i London endte med en meget snæver sejer til et forslag, som blev afleveret af det rumænske sejlsports-organisation. Det blev vedtaget at beholde fem ud af de ti olympiske konkurrencer uændret. De er følgende (vi har valgt at beholde den originale, engelske beskrivelse):
– Men's One Person Dinghy – Laser
– Women's One Person Dinghy - Laser Radial
– Women's Skiff - 49erFX
– Men's Skiff – 49er
– Mixed Two Person Multihull - Nacra 17
Laser-klassen har dog det problem, at de ikke lever op til et krav om at flere producenter skal kunne byde ind på opgaven. Producenten af Laser har altså en udfordring her, som skal løses.
Windsurfing (mænd og kvinder) skal finde nyt udstyr, og det er nok ikke så forkert at antage, at det bliver et foilende bræt.
Det mest radikale er dog, at tre nye olympiske konkurrencer skal introduceres. Det beskrives sådan her:
– New Event, Mixed One-Person Dinghy
– New Event, Mixed Two Person Dinghy
– New Event, Mixed Kiteboard
Køns-balance væsentlig
”Mixed” betyder i den her sammenhæng, at mænd og kvinder på en eller anden måde konkurrerer sammen. Også selv om de sejler i hver sin båd. For eksempel kan pointerne slås sammen. Forslaget åbner op for at man kan vælge at beholde Finnjollen som udstyr for mænd i ”mixed one-person dinghy”, noget mange har ønsket. Man vil så finde en ny enmandsjolle til kvinder.
Kitesurfing ind!
En ny jolle skal findes til kombinerede mand/kvinde besætninger, på samme måde som i Nacra 17 (katamaran). Kitesurfing kommer som noget nyt ind på det olympiske program, og her skal der også findes en konkurrenceform, hvor kvinder og mænd kan konkurrere sammen.
Hvad det alt sammen kommer til at betyde for olympisk sejlsport i fremtiden, både her i Danmark og ude i den store verden, kan du læse mere om i den udgave af BÅD, som udkommer i næste måned.