Ballade i OL-lejren: Finnjolle og 470 på vej ud?

World Sailing (tidligere ISAF, sejlsportens internationale organisation) har lige publiceret et udkast til olympiske klasser og konkurrencer i 2024. Det kan lyde som noget der er langt ude i fremtiden, og uden de store konsekvenser her og nu - men intet kunne være mere forkert.

Skal starte nu
Det tager gerne seks år at bygge en olympisk satsning fra scratch, så unge sejlere med olympiske drømme skal til at starte nu, hvis de vil stille til start i de nye olympiske konkurrencer i Paris (mere præcist Marseilles, hvor sejlsporten skal kæmpe om medaljer). Både og udstyr står klar rundt omkring i verden – og måske kan meget af det køres på skrotpladsen, hvis de forkerte beslutninger tages i World Sailing.

World Sailing har en såkaldt 'ekspert gruppe' (Event Committee, red.) til at arbejde med fremtidens sejlsport, og ifølge deres forslag er der store forandringer på vej. Virkelig store. Mange af de gamle, hæderkronede OL-klasser står for fald, og det er uklart hvad der kommer i stedet, hvis der overhovedet kommer noget. Stærke interesser er på spil, på begge sider af bordet – både emotionelle, politiske og økonomiske.

Radikalt forslag
En gruppe markante olympiske sejlere retter meget hård kritik mod World Sailing, som pt. har danske Kim Andersen som præsident. Stridspunktet er det radikale forslag fra Events Comittee – som dog skal godkendes efterfølgende af det såkaldte Council, som er det øverste World Sailing beslutningsorgan. Her er der en stærk tradition for at forkaste de forslag der kommer ind fra deres egen ekspertgruppe. Så intet er altså afgjort endnu.

Farvel, Finnjolle, 470 og RS:X
Forslaget lægger i korte træk op til at Finnjollen og 470-eren pilles helt af det politiske program.

Laser og Laser Radial skal muligvis byttes med en mere moderne jolle. RS:X byttes med et andet bræt. Fem af konkurrencerne lægges helt om, til formater vi aldrig før har set i sejlsport. Blandt andet foreslås der en såkaldt ”mixed event”, bestående af en mandlig og en kvindelig kitesurfer, som konkurrerer hver for sig – men hvor deres point slås sammen. Den typen forslag er på kollisionskurs med IOC’s policy, som tilsiger at en olympisk event skal være etableret med sit eget verdensmesterskab. Man vil nødig have olympiske discipliner, som ikke findes i virkeligheden.

Ifølge forslaget bliver syv ud af ni medaljer delt ud til sejlere, der er alene om bord.

Må skrotte investeringer
Den kritik som rejses fra en gruppe aktive sejlere, går i hovedtræk ud på at der er lavet store investeringer i udstyr og infrastruktur i de eksisterende klasser, som nu må skrottes eller afskrives helt.

Ja, der er en hel klub-kultur bygget op om de her klasser internationalt, og man mister en stor del af den olympiske historiefortælling, som definerer sporten. Det gælder måske især Finnjolle-klassen, som har fostret så mange legender.

Intet til store mænd og små kvinder
Det mest akutte problem er nok i manges øjne, at mænd over 90 kg reelt ikke kan sejle i olympisk sammenhæng mere, hvis det her forslag stemmes igennem. Der er nemlig ikke lagt op til en ny klasse, der passer til store mænd. Små kvinder vil også have svært ved at finde en klasse der passer til dem. Kravet fra gruppen er at processen sættes på pause, indtil man har fået sejlerne med.

Topstyret proces?
Richard Gladwell fra Sail-World er også kritisk. Han formulerer det sådan: «The Events Committee decision process has produced a dog that won't hunt.» Gladwell mener at World Sailing har mistet forbindelsen med græsrødderne, og er i færd med at gøre sejlsporten mere topstyret end tidligere. Han rejser også spørgsmål om hvor upartiske medlemmerne af Event Committee egentlig er. Mange af dem er ansat og betalt af organisationer, som ser det som sin opgave at beskytte bestemte interesser.

IOC-værdier
Omvendt er der et stort behov for at fremtidssikre sejlsporten i olympisk sammenhæng. Og det kræver modernisering. Det er svært at få kabalen til at gå op. IOC har defineret nogle værdier, som World Sailing forsøger at efterleve. Oversat til dansk lyder de nogenlunde sådan her: Køns-balance, global udbredelse, innovation og ungdoms-appel.

Jonas Høgh-Christensen: Svær opgave
Vi har spurgt en af Danmarks egne olympiske sejler-legender, Jonas Høgh-Christensen, om hans reaktion. Han siger, at Events Committee tydeligvis har været meget splittet helt frem til deres interne afstemning. ”De har valgt en løsning med 4 singlehand-klasser”, siger han. ”Det er som sådan en OK løsning, men det understreger også, at både herre- og dameklasserne skal være markant forskellige – både når det gælder udstyr og format.”

Måske går Council en anden vej
”Samtidig skal de løse problemstillingen omkring udstyr til både tunge mænd og lette kvinder”, fortsætter Høgh-Christensen. ”Det ligner en svær opgave. Finnjolle og Laser minder om hinanden for det utrænede øje, men Finnjolle er reelt den eneste klasse for tunge drenge. 470eren er helt ude i det nye oplæg, og kitesurfing bliver arrangeret som et mixed crew, altså dame/herre – hvilket er sjovt, eftersom man samtidig har sagt, at det format var uprøvet, og derfor ikke relevant for singlehand-joller. Surfing skal have nyt udstyr, og mon ikke det bliver en foilende surfer for både herre og dame. Samtidig tror jeg at der er stor sandsynlighed for at Council vælger at gå en anden vej. Det bliver spændende at se!”

Vi følger ovenstående artikel om med en uddybende om sagen i vores trykte udgave af Bådmagasinet, hvor vi går yderligere i dybden med et interview af Kim Andersen, og andre kompetente personer som deltager i denne meget omfattende sag. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen