Hvad gør en kapsejlads spændende for publikum at se på? Det er det store spørgsmål, som sejlsporten har forsøgt at finde svaret på i årevis.
Har vi bruge for hurtigere både, mere foiling eller mere ekstreme både for at kunne tiltrække publikum? Det hurtige svar vil være ja, men er det i virkeligheden sådan?
Når du ser Formel 1 - hvor ofte tænker du så på, hvor hurtigt bilerne egentligkører? Tænker du på bilernes tophastighed? Vi ved, at tophastigheden er høj, men hvis der ikke er andre biler på banen, så bliver det hurtigt kedeligt. Starten og kommentatorene, der forklarer de enkelte forskelle på bilerne, de forskellige strategier holdene vælger, hvordan kørerne håndterer bilerne, og hvordan de overhaler hinanden i en tæt nærkamp. Det er blandt andet derfor, at folk ser Formel 1.
Hastighed er da bestemt vigtigt, men absolut ikke den eneste løsning til vores sport.
Hvad skal der så til for at vores sport får succes?
Den fysiske atletiske kamp, som man ser i andre sportsgrene - måske bedst i cykelsporten, får mig til at se nærmere på toppen af cykelsporten - nemlig Tour de France.
Hvad er det, der gør Tour de France så tiltrækkende?
Det meste af tiden er det et tæt opgør på hver etape, og bjergetaperne er faktisk det, som publikum vil se. Det er her at atleterne slås (selvfølgelig uden doping) med fråde om munden, indtil de knækker af fysisk udmattelse. Kun den stærkteste og hurtigste rytter vinder etapen. Men så igen ikke altid, da det taktiske kommer ind i billedet. Taktik spiller en stor rolle på de eneklte etaper på touren, og gør det hele mere kompliceret, og det giver mindre stærke ryttere en chance for at vinde en etape ved at slå de stærke rent taktisk. En 'underdog' rytter vil kunne gøre det. Giver det associationer til sejlsporten?
Ok, så nu har vi både, der har brug for at være hurtige, men ikke så hurtige, at manøvrerne bliver for 'kostbare' og afstanden mellem bådene i feltet bliver for store. Vi ønsker det tæt, fysisk, strategisk og taktisk. Mange klasser opfylder disse grundlæggende kriterier, men hvordan kan vi hjælpe sejlsporten endnu mere?
Jeg har sejlet min andel af kapsejladser om foråret i Nordeuropa i mindre end 10 grader og tilmed regn. Hvilken forhåbning er der i det? Jeg har også sejlet stævner steder, hvor vi næsten med sikkerhed ikke ville få nogen vind. Det fjerner øjeblikkeligt to ud af fem hovedelementer for en succesfuld TV-optagelse.
Hvorfor vælger vi steder, der ikke giver det bedste udstillingsvindue for sporten?
Du ser jo ikke professionelle skiløbere, der løber styrtløb på en begynderbakken, eller surfere tage til steder med små bølger og koldt vand! Så hvorfor placerer vi fortsat en række store begivenheder på steder, der ikke præsenterer vores sport retfærdighed? Tænk over det, enhver båd på det olympiske program ser hurtig ud i mere end 15 knob.
Stigningen i livsstil-sportsgrene som snowboarding, skateboarding, surfing eller endda Ironman er summeret ned til den livsstil, der tiltrækker unge og nye folk til enhver sportsgren.
Hvis vi ønsker at gøre sejlsporten sexet og attraktiv igen, er vi nødt til at sikre, at vi kan formidle livsstilen profesionel sejlsport eller olympisk sejlsport som noget, nogen ville være misundelig på, og som de fleste gerne vil prøve.
Alene i Europa har vi 36 millioner sejlere og 44 millioner mennesker, der nyder vandsport. Vi kunne starte med i det mindste at forsøge på at gøre disse mennesker misundelige på toppen af vores sport, og få dem til at stræbe efter at blive en bedre sejler og/eller have sejlsporten som livsstil.
Hvis ovenstående er, hvordan vi vælger de fremtidige klasser og steder for vores sport, så har vi kun to ting tilbage. Som et dekret fra IOC sailing fastslår, har sejlsporten behov ligestilling. Det er OK med mig, men start med at tiltrække flere kvinder på en naturlig måde i stedet for at øge antallet af medaljer, som derefter skal spredes over færre sejlere og med en effektiv fald i det konkurrencemæssige niveau.
For det andet og nok vigtigst! Vi som sport har brug for at finde en god og billig måde at kommunikere vores sport på.
Dette bør være det vigtigste mål for World Sailing. Hvis vi har en tæt sejlads, hvis vi sejler et sted med god vind, hvis man får indsigt til det udstyr, den taktik og den strategi, der ligger bag - så har det potentiale for at blive godt TV, næsten uanset klasse.
Jeg havde fornøjelsen af at se 49'er og 49'erFX VM i Clearwater på Youtube. Ved siden af America's Cup og OL var det den bedste sejlsportsdækning, jeg nogensinde har set, og det blev gjort til en brøkdel af prisen af produktioner af AC og OL.
Så hvad gjorde de egentlig?
De havde et sted med vind (de fleste dage), turkis vand, hurtige både, tætte opgør og et partnerskab med SAP, hvis teknologi hjalp med at tracke bådene, identificere strategien, taktikken og samtidig kunne formidle stillingen i feltet på et hvert givent tidspunkt. De havde et kamara på land, flere på vandet, en drone i luften og flere kamaraer på udvalgte både, der kunne sende direkte billeder.
Prisen var 75.000 USD, og det var estimeret, at de kunne havde gjort det for mindre end 50.000 USD.
Klassens sponsor, SAP, bidrog med en stor sum penge - så omkostningerne per sejler var nede på omkring 150 USD. Det inkluderede en kommentator på vandet og tre på land - alle folk, der vidste, hvad de talte om.
Se det gav mening! Selv jeg fik lyst til at sejle 49er (singlehanded) for en kort stund.
Lad os se det i øjnene. Sejlsporten er i top tre af sportsgrene, der tiltrækker folk med en universitetsgrad og den scorer også højt, når det kommer til at tiltrække virksomhedsledere. Vi behøver ikke at tale det ned, faktisk har vi måske behov for at gøre det modsatte.
Nogle klasser har deres styrke i farten, nogle i taktikken, nogle i fysikken - men et sted i verden alle ville elske at komme til (sejler eller ej) handler om vinden til at forstærke styrkerne i sejlsporten, et parameter der ville hjælpe os alle. Det vil gøre alle klasser mere cool!
Nogle vil måske sige, at vi bare behøver at ændre formater og pointsystem. Ja, vi er måske nødt til at forfine vores formater, men det er virkelig kun prikken over i'et. Vi er nødt til at løse de ovennævnte ting først. Så er sejlerne kloge nok til at finde ud af pointssytemet.
Og en sidste ting. Vi har brug for personligheder - personer, der vil slås til den bitre end, udvise god sportsånd og være en god rollemodel og ambassadør for sejlsporten.
Jeg tror, at vi allerede har dem i sejlsporten i dag, men ved at give dem en kommerciel platform (med en flot og ordentlig livesending) og ordentlige steder at kapsejle med godt vejr og god vind, der viser det bedste af vores sport i klasser, der appellerer til forskellige kombinationer af de ovennævnte kriterier med en kombination af forskellige køn og antal atleter i bådene - så vil vi have en platform, der kan vende sejlsporten i en positiv retning, og give den forhåbning igen.
Dette er mine tanker.
Jonas Høgh-Christensen.