Jonas Høgh-Christensen om Rio: Erfaring vil blive afgørende

Legene i Rio står for døren. Jonas Høgh-Christensen repræsenterer Danmark i Finnjolle klassen, der kan se frem til en dyst blandt de bedste sejlere i verden. "Jeg tror, at De Olympiske Lege er sandsynligvis nok det største udfordring, som du kan få i sejlsporten, og jeg tror, at det er det, der får mig til at vende tilbage igen og igen". Om mindre end fire uger er OL-sølvvinderen i Finnjolle fra legene i London, Jonas Høgh-Christensen, tilbage for at deltage i sit fjerde OL - denne gang i Rio i Brasilien.

"OL er den største udfordring, jeg kan udsætte mig selv for. Og jeg nyder virkelig udfordringen og arbejdet frem mod målene. Oftest får du fortalt, at du ikke kan gøre det - og så gør man det alligevel. Det kan jeg rigtig godt lide".

Stærkere og mere erfaren end sidst

Erfaring er nøgleordet for Høgh-Christensen, når man kigger på legene i Rio. "Hvis du har overlegen fart, så vil du klare dig godt i feltet. Men hvis vi alle møder op i Rio med den samme fart i båden, så tror jeg, at erfaring vil blive afgørende. Jeg har været med før, og jeg ved, hvad der kræves. Jeg er også stærkere end sidst, så jeg håber på lidt af det hele", udtaler Høghen.

Jonas Høgh-Christensen har ved flere lejligheder udtalt, at det var kærlighed til sejlsporten, der får ham til at vende tilbage gang på gang. "Mange mennesker tror, at jeg har brug for at komme tilbage og prøve at vinde OL. Der er ingen tvivl om, at det er målet, men det er faktisk kærligheden til sejlsporten, der har fået mig til at vende tilbage. Jeg elsker faktisk at sejle. Jeg synes, at Finnjolle klassen er den mest konkurrencedygtige klasse for sejlere af min størrelse. Derudover synes jeg også, det er skægt".

Rio bliver det fjerde OL

Jonas Høgh-Christensen deltog for første gang i OL, da det blev holdt i Athen i 2004. Han var lige fyldt 23 år, og han var tilmed den yngste i Finnjolle klassen. "Faktisk sejlede jeg udemærket i et par sejladser. Men hvis jeg ser tilbage, så slår det mig, at jeg faktisk ikke var i god fysisk form". Det blev til en niendeplads ved legene i Athen for Høghen.

Fire år senere i Beijing, Kina. "Jeg var en af favoritterne. Men jeg lavede dårlige starter, og det endte med en sjetteplads til mig - meget skuffende. Det endte faktisk med, at jeg ikke sejlede seriøst Finnjolle i to eller tre år herefter. Jeg vendte først tilbage til klassen for at kvalificere mig til legene i London". Dog vandt Jonas Høgh i denne periode VM i Vallensbæk - uden træning.

I London for fire år siden var alle vidner til et seriøst opgør mellem Høghen og Ben Ainslie. "Jeg vil tro, at jeg lykkedes med at give Ben skarp konkurrence. Nu er jeg fire år ældre, min krop er lidt mere skæv - men jeg er trods alt mere erfaren. Jeg tror, at legene i Rio bliver meget anderledes end legene i London. Det bliver forhåbentlig nemmere på nogle områder. Men jeg tror også, at det bliver mere tricky. Vi vil komme til at se høje points og tæt konkurrence. Forhåbentlig er vejr og vind med os, så vi får nogle gode sejladser. I London tog man nærmest den slags for givet, i Rio kan det være meget anderledes".

Endnu en brite som værste konkurrent

"Det er meget almindeligt, at man i Finnjolle klasse er meget konkurrenceorienteret på vandet. Deltagerne råber og skriger af hinanden - det er nogle gange som gladiatorer, der slås til en af dem dør. Men når vi kommer på land, så er vi alle venner igen".

Høghen er klar over, at konkurrencen i Rio bliver hård. Mange gamle og nye sejlere stiller til start. Ben Ainslie er ikke med den her gang. Men briterne har endnu engang sendt en skræmmende sejler afsted - Giles Scott. Om dette udtaler Jonas Høgh-Christensen: "Giles er en rigtig god sejler, men han er anderledes end Ben. Bens styrke var hans taktiske og strategiske evner. Giles store styrke er hans størrelse og hans fysiske udholdenhed. Han er en meget teknisk sejler, og han sejler Finnjollen virkelig godt. Han tager heller ikke mange chancer. Han sejler blot hurtigt og ligger sig ikke der, hvor der kan opstå problemer. Det har han gjort i flere år - og ganske godt".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen