Rigtig mange fra byen mødte op for at hylde den nye spanske konge, HM King Felipe VI, og i det hele taget er opbakningen fra byens borgere meget stor til verdensmesterskabet.
Der har hele dagen hele tiden været mange tusinder mennesker, som har spadseret langs med områderne, hvor bådene står, og selvom man ikke kan komme derind, så får de et godt indtryk af, hvor mange både og sejlere som er i byen for at sejle dette verdensmesterskab. Langs hele den lange promenade ved vandet er der opstillet lange rækker af telte med salgsboder, sponsorboder, mad og drikke, byens forretninger m.v., og det er med til at trække folk ned til eventen og skabe liv.
Der er konstrueret et specielt tilskuerområde ud mod vandet ved det nye spanske High Performance Sailing Center, hvor det er planen at holde medal races lige udenfor. Når man taler med de lokale, står det ikke helt klart, om man vil tage betaling ved indgangen, eller om det bliver gratis.
Det er faktisk herligt at gå rundt hernede og opleve den store interesse som de lokale har i eventen, og alle man taler med var meget imponerede over åbningsceremonien med op mod 30.000 mennesker, især ISAF havde ikke forventet noget lignende.
Der er hele tiden masser af mennesker på den store tribune ud mod vandet, hvor medal races skal forgår. Så de skal nok blive fyldt, når det går løs.
Borgmesteren er gået i front
Det er ikke helt ukendt for omverdenen, at der har været store udfordringer med hele organiseringen af ISAF Worlds 2014, og for mindre end ét år siden, smed spaniolerne i ordets forstand alle de mennesker på porten, som havde været med til at skaffe verdensmesterskabet til Spanien og allerede formede væsentlige dele af organisationen, og man startede næsten på et blankt stykke papir. Nye mennesker på de fleste positioner, mange uden den store erfaring med store internationale events.
ISAF har i bogstaveligste forstand være meget bekymrede og har forsøgt at slå i bordet mange gange og tale med store bogstaver. Spanierne har tilsyneladende taget det med sindsro, og hele tiden sagt, at alt skal nok komme til at fungere. Den økonomiske krise, som har ramt Spanien hårdere end mange andre lande i Europa, har også fået effekt på afviklingen af verdensmesterskabet, og der er sparet rigtig mange steder i forhold til indholdet af det bud, som i sin tid betød at Santander vandt eventen foran Aarhus.
For at få løst alle problemer og udfordringer er borgemesteren gået i front, og har sikret en markant opbakning fra byen på alle områder, for at lykkes med eventen, byde sejlerne velkomne og sikre at de får en god oplevelse af at være i Santander.
Spanierne har været sene med planlægningen af rigtig mange ting, og da vi mødte op hernede, var f.eks. mange af akkrediteringerne ikke på plads, og mails ikke besvaret i næsten én måned. Man blev mødt med et stort smil hos de unge mennesker, men også med en besked om, at der kun var én der kunne tage stilling til om man kunne få en akkreditering, og hun var ikke til stede. Man måtte kanske enkelt vente til hun kom, og de vidste ikke hvornår. Men alt bliver ordnet, på et eller andet tidspunkt.
De danske 470-sejlere Balder Tobias og Magnus Jung var sat til at få målt deres båd midt på dagen i dag, men de måtte vente 5 timer før deres båd kunne gå problemfrit igennem målingerne. Igen her var situationen den, at alt tilsyneladende skulle igennem én bestemt person, og ingen andre havde bemyndigelse. Heller ikke når nogen kom tilbage for at få tjekket nogen, som skulle korrigeres.
Tingene foregår i det charmerende spanske tempo og alle kender ordet ordene hasta manana eller bare manana – ”kom igen i morgen”, ”det ordner vi i morgen”, men mange spaniere siger, at det lige så godt kan være aldrig.
Det vigtige er, at man føler sig virkelig velkommen i Santander, og der er skabt en god stemning i byen omkring arrangementet.
Anne-Marie Rindom har ikke fået den bedste start. Foto Per Heegaard (arkiv)
Laser Radialerne pænt fra start
Mange sejlere har været hernede og træne de sidste måneder og talt om perfekte og relativt stabile vindforhold, men vejrsituationen er præget af at vinden kom sent på dagen, var meget varierende, og det lykkedes kun at afvikle én sejlads for Laser Radial og Laser, der var flere gange udsættelser, og til sidste blev alle sendt retur.
En 17.- og 12.-plads for Anne-Marie Rindom er bestemt også godkendt i de vanskelige vindforhold, hvilket betyder en samlet 20.-plads efter fire sejladser.
Både Sarah og Anne-Marie er dermed i Gold Fleet, som starter i morgen.
Mændenes felt i Laser er på 147 deltagere, og Thorbjørn Schierup har de første to dage faktisk lavet en ganske pæn serie på 10-(35)- 15-7, og ligger nr. 31 og er dermed også i mændenes Gold Fleet. Christian Guldberg Rost ligger nr. 85 og Michael Hansen nr. 85.
For RS:X mænd blev det også kun til én sejlads, hvor Sebastian Fleischer blev nr. 25 og med en 15.-plads i går, er han samlet nr. 35 blandt næsten 100 deltagere.
RS:X kvinderne er nu oppe på tre afviklede sejladser her ligger Lærke Buhl nr. 33 med serien 19-6-(20).
Finn Jensen fortalte da han kom ind fra banerne, at man skal være meget opmærksom på strømskel som skabes af de store mængder tidsvand som transporteres ind og ud.
I morgen kommer endnu en klasse i gang, nemlig 470-jollerne og den danske båd med Balder Tobiasen og Magnus Jung.
Efter at vi i mange år har været vant til se se en kvindelig dansk besætning i 470-jolle, så ser det ud til at alle danske piger/kvinder med olympiske ambitioner, er meget mere tiltrukket af 49erFX klassen, som nu også stiller med lige så mange både som 470-jollen, der tidligere altid var markant større. Der er nu også flere 49er'ere end 470'ere hos mændene.