Har Rio forbedret vandkvaliteten med 50 % ?

Efter afviklingen af den olympiske teste vent, Aquece Rio i starten af august på Guanabara Bay, skulle rapporter og feedback fra sejlerne ifølge myndighederne fortælle, at OL-værtsbyen har gjort fremskridt i den enorme opgave det er at reducere forureningen  og de store affaldsmængder, som hidtil er blevet ledt direkte ud i bugten og det farvand, hvor de olympiske sejlsportskonkurrencer skal afholdes.

Men der lyder på den anden hele tiden skeptiske røster fra sejlere og sejlsportsledere.

Vandkvaliteten er ”acceptabel”

Ifølge Rio Organizing Committee viser tests, at vandkvaliteten nu er ”acceptabel”, hvilket Rio’s statssekretær bekræfter og tilføjer, at han er sikker på at byen vil kunne nå målet for 80% reduktion af forureningen.

General Manager for bæredygtighed for OL 2016 Tanya Braga samt oceanografen David Zee har for nylig forsikret parlamentet om, at arbejdet med at reducere de enorme forureningsproblemer går planmæssigt via Eco-barrierer, Eco-boats og nye affaldsbehandlingsanlæg. Der skulle nu være taget 12 Eco-barrierer i brug, som forhindrer flydende affald i at nå ud i bugten, og det er planlagt at implementere yderligere 7 anlæg i 2015.

Men man skal være opmærksom på, at disse barrierer alene fjerner flydende affald, men ikke forbedrer vandkvaliteten; dvs. vandet er fortsat lige sundhedsskadeligt.

Statssekretæren fastholder, at farvandene ud for Rio ”ikke har det så slemt som folk påstår, men heller ikke så godt som andre tror”.

Søhesten er vendt tilbage

At Søhesten nu er vendt tilbage til farvandet, tages som et tegn på forbedringerne i vandkvaliteten, siger oceanografen.

Statssekretæren siger også, at det ”ikke er målet at behandle 80 % af bugten, men 80 % af affaldet”. Man fastholder at der er opnået omkring 50 % forbedring, og man vil fortsat forbedre dette, men 100 % forbedring bliver først opnået i næste generation.

Tanya Braga udtrykker, at atleternes velbefindende ligger byen meget på sinde, og man vil gøre alt for at forbedre vandkvaliteten i de områder, hvor der skal være konkurrencer, men indrømmer samtidig at der er andre steder i bugten, hvor man reelt ikke kan nå at gøre særlig meget for at forbedre forholdene. I visse dele af bugten sker vandudskiftningen relativt hurtigt, mens det andre steder kan tage op til 40 dage. Men man fastholder, at vandkvaliteten er god i de områder, hvor konkurrencerne skal afholdes, inkl. sejlsport.

Brasilianske sejlere og ledere er skeptiske

Samtidig fastslår Rio Organizing Committee, at det er helt udelukket at konkurrencerne vil blive flyttet, også selvom vandkvaliteten bliver forringet fra nu af og frem mod OL.

Brasilianske sejlere har flere gange været fremme med, at man burde flytte sejladserne til nærliggende byer og faciliteter, for eksempel Buzios, som er kendt for fantastiske sejlforhold og gode faciliteter.

Bådmagasinet har talt med brasilianske sejlsportsledere, som er skeptiske overfor myndighedernes forsikringer og planer, og ikke har den store tiltro til at myndighederne, dels gør det de siger, dels kan nå at gennemføre planerne.

Statssekretæren siger:“Vi afviser fuldstændig muligheden for at afvikle sejlsportskonkurrencerne andre steder. Vi ønsker at sejlsporten og andre vandbaserede idrætter skal afvikles indenfor en radius af 30 kmfor at sikre at det opleves som en samlet Olympisk By. Og vi opgiver ikke at løse problemet med vandkvaliteten i bugten. Hvis vi i dag har acceptable forhold, så vil vi om to år have bedre forhold.”

Sarah Gunni Toftedal fortalte under testeventen, at vandkvaliteten tilsyneladende var forbedret, men at det på den anden side var det mest beskidte sted, hun nogensinde havde sejlet, og hun bestemt ikke vil svømme i det vand.

Det samme har vi hørt andre sejlere sige.

Men alle håber naturligvis på, at de brasilianske myndigheder formår at gennemføre det de lover, så OL sejladserne kan afvikles under rimelige vilkår for atleterne.

Læs også: Vandkvaliteten i Rio er blevet bedre det sidste år







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen