I dag fredag skal World Sailing Council på et lukket møde drøfte et forslag fra bestyrelsen om oprettelse af et kinesisk datterselskab i den kinesiske by Ningbo. Der bliver reelt tale om et selskab finansieret af kinesiske statsmidler. Men ingen ved tilsyneladende, hvad formålet reelt er med datterselskabet.
Bådmagasinet har i en PLUS artikel til vores abonnenter – Kinesisk statsstøtte til World Sailing ? – redegjort for det mere konkrete indhold i det skriftlige tilbud fra den kinesiske by Ningbo, og sat fokus på hvor problematisk det mangelfulde forslag kan blive for WS i fremtiden. Endvidere kan du i artiklen læse om, hvordan byen er kommet på landkortet i sejlsport, samt byens position i Kina.
Dansk Sejlunions formand Line Markert fortæller om WS bestyrelsens forslag til Council:
I mandags havde vi møde i Nordic Sailing Federation, som også udgør gruppe G i World Sailing. Der blev generelt udtrykt stor bekymring om forslaget fra WS bestyrelse til Council. Vi har formuleret en række spørgsmål, som vores Council medlemmer skal stille til bestyrelsen på fredagens møde.
Hvorfor er det nødvendigt at etablere dette selskab, hvad er formålet, hvilken måde skal det operere på, eksisterer der nogen konkrete aftaler om sponsorstøtte, er der nogen risiko for at alle eller en del af World Sailing’s pengene bliver indefrosset i Kina, kan WS komme ud af det og hvad vil det koste m.v.
Det er et meget bredt mandat, som bestyrelsen beder Council om, på et meget ufærdigt grundlag set i lyset af hvor principiel og vidtrækkende en beslutning, det vil være for World Sailing. Hvis det bliver vedtaget, er det reelt et carte blanche til bestyrelsen mhp. etablering af et kinesisk datterselskab.
Vi forstår ikke, hvorfor det skulle være nødvendigt med et kinesisk datterselskab i forbindelse med etablering af sponsoraftaler med eventuelle kinesiske virksomheder. WS har kunnet lave sponsoraftaler med fx Hempel uden at skulle oprette et datterselskab i Danmark.
I materialet til Council beskrives at der skal være 5 medarbejdere i selskabet, men der er ingen beskrivelse af, hvad de skal lave. Relationen mellem WS hovedkvarter i London og datterselskabet i Kina er heller ikke beskrevet, herunder ledelsesmodellen.
Mødet skal foregå digitalt – lige som alle de andre møder siden det nye Council blev valgt sidste år i november. Derfor bliver der heller ingen mulighed for, at Councils medlemmer kan lære hinanden at kende og få lejlighed til at drøfte forslaget med kollegaer udenfor mødelokalet.
Dansk Sejlunion er ekstremt betænkelige ved forslaget og den måde, som WS forsøger at håndtere en så vigtig og afgørende beslutning på.
Bestyrelsen i World Sailing skriver i oplægget, at formålet med mødet i Council fredag den 15. oktober er, at give Council medlemmerne en mulighed for at stille afklarende spørgsmål til forslaget fra bestyrelsen, som de for øvrigt ikke selv har tilkendegivet deres accept af. Ved afslutningen af mødet vil Council blive bedt om at afgive stemmer for en principiel accept af eller en afvisning af forslaget, om etablering af et kinesisk selskab og kontor i Ningbo, Kina.
Hvis Council giver sin principielle accept af forslaget, vil præsidenten og bestyrelsen selvstændigt kunne gennemføre forslaget uden at konsultere Council yderligere.