World Sailing: En bombe i 11. time

Møderne i World Sailings årlige konference er begyndt i Sarasota, Florida. Allerede fra starten steg spændingen, da der kom nye forslag på bordet vedr. OL i 2024.

World Sailings årlige konference er i fuld gang, og søndag var der møder i Klassekomiteen samt underudvalgene for bl.a. internationale målere, internationale dommere og underudvalg i Race Management. Men det var forslag til ændringer i hvilke både/events der skal være med til OL i 2024 der løb med opmærksomheden.
Fra Danmark deltager Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion og Line Markert, formand for bestyrelsen i DS. Hans Natorp deltager også som repræsentant for DIF.

Ændringer i 11.time

Hvilke både/events der skal optræde til OL i 2024 blev diskuteret, og her smed World Sailing en bombe på bordet, selv om World Sailings CEO Kim Andersen allerede havde antydet ændringer tidligere.

Det nye forslag går på at erstatte ”Mixed One Person”-eventen til Mixed Two Person Keelboat Offshore. Problemet er ikke så meget om, det er en god ide eller ej men snarere, at de delegerede ikke har haft tid til at diskutere ændringen med deres respektive bagland. Det forekommer ikke særlig velovervejet ...

Christian Lerche skriver på sin Facebook-profil:
"På WS årsmødet skal diskuteres og besluttes klasser for OL i 2024. WS Board har i ellevte time foreslået at ændre forårets valg af en “mixed singlehand event” til en “mixed two person keelboat event”, hvor der bl.a. skal sejles en off-shore sejlads på 250-350 sømil.
Det forlyder at IOC, (Den Olympiske Komite) er interesseret i formatet, da det kan understøttes af en virtuel e-sailing konkurrence blandt tilskuerne."

Det har flere danske sejlere og andre kommenteret på – der er både for og imod.
Et lille udpluk af kommentarerne:

  • ”Jeg synes det lyder som et rigtig godt tiltag. Verden uden for Frankrig skriger på at der bliver bygget bro fra OL-klasserne til offshore-sejlads.”
  • ”Enig i at vi skal have noget offshore-lignende ind på OL-programmet, en slags sejlsportens marathon, men en 2-personers, ikke-foilende ti meter-båd, er det ikke lidt tamt?”
  • ” Er helt enig i at en olympisk offshore-event er det helt rigtige. Med de både og sejlere der findes til den type sejlads nu, bliver det et blast!”
  • ” Lyder ærligt talt som en håbløs beslutning. Få de gamle joller ud og ind med nogle vildere joller der gør det sjovt at kikke på. Hvem gider dog at kikke på to personer der sejler i timevis i en kølbåd?”

Christian Lerche kommenterer kort: ”Kølbådssejlads og distancesejlads er meget udbredt. Vores nuværende pakke af events favoriserer jollesejlere.”

I forvejen er Equipment-komiteen, der tager sig af hvilket udstyr der skal sejles, præget af stor uenighed, da de fleste lande som regel har deres egen dagsorden. Det er ikke nyt, derfor er det lidt af en bombe, der yderligere kan gøre det svært at få regnestykket til at gå op.

Du kan læse hele forslaget her (pdf).

Det bliver spændende at høre mere nyt om det fra Sarasota ...

Klasseudvalget

World Sailing har 117 tilknyttede klasseforeninger, og World Sailing Classes Committee er en mulighed for repræsentanterne til at få deres synspunkter hørt og drøfte beslutninger, der påvirker deres specifikke klasse.

Femogtyve personer deltog, og repræsenterende ca. 35 klassesammenslutninger med delegerede, der repræsenterer klasser som Optimist, 12 meter, de olympiske klasser og talrige kølbåde, joller og brædder.

”Dag nul”-begrebet

Ved siden af en gennemgang af indsendte forslag, diskuterede klasserne begrebet ”dag nul”, hvilket betyder, at i det øjeblik sejlere går gennem udstyrsinspektion/måling, er de ansvarlige for deres handlinger.

Ved at følge denne fremgangsmåde, hvis målere og udstyrsinspektører finder en modifikation af udstyr eller et forsøg på at overtræde reglerne, kan en protest indgives, og juryen kan træffe passende foranstaltninger.

”Dag nul”-begrebet skal utvivlsomt ses i det lys, at den spanske topsejler Iker Martinez blev taget i at måle en båd ind til VM i Aarhus i sommer, der var blevet modificeret ulovligt. Der blev rejst en §69-sag mod Martinez (fairplay og god opførsel, red.), og han blev diskvalificeret fra hele VM, eftersom modifikationerne på båden blev lavet med den intention at øge bådens fartpotentiale ulovligt. Sagen blev anket til World Sailing, og der er os bekendt ikke nogen afgørelse endnu. Også tidligere i America’s Cup har der været ballede om ulovlige modifikationer på en båd.

Udvalget anbefalede underudvalget for udstyrsregler til at arbejde med World Sailing's Executive Office for at fastlægge muligheder og politikker, som kan implementere enten en ”dag nul” eller andre udstyrsregler.

Sikkerhed

Sikkerheden i sporten blev også drøftet, især vigtigheden af at sikre personlige sikkerhedsforanstaltninger og kategorisering af klasser baseret på risiko. Her er der adskillige episoder der kan ligge til grund for det emne, kollisioner, drukneulykker mm., men også at bådene generelt er blevet meget hurtigere.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen