World Sailing tager skridtet ind i eSportens verden og lancerer nu det første virtuelle verdensmesterskab i sejlsport. World Sailing har teamet op med Virtual Regatta, der er kendt for sine sejlsports computersimuleringer - blandt andet en virtual udgave af Volvo Ocean Race, der netop nu spilles af mange tusinde sejlsportsentusiater online.
Det er planen, at det virtuelle mesterskab skal afholdes en gang om året - første gang bliver i starten af 2018. Virtual Regatta tilbyder en god platform, der passer godt til eSWC (eSailing World Championship). Man har allerede etablerede Inshore Regatta spil. Et nyt sæt regler skal selvfølgelig tilpasses det nye mesterskab, så det både bliver fair og realitstisk.
Inshore Regattaerne vil blive afviklet løbende gennem kalenderåret, hvor spillerne kan optjene points. Spillernes points bruges til at lave en verdensrangliste. Spillerne vil have mulighed for at kvalificere sig til globale play off kampe, og til sidst deltagelse i finalen. Finalen afvikles i Sarasota, USA i november måned 2018.
Sigter bredt
eSWC sigter bredt fra professionelle og erfarne sejlere til computerspillere uden erfaring fra sejlsporten. Virtual Regatta har i skrivende stund mere end 1 million aktive spillere på deres platform. Blandt Virtual Regattas nuværende spillere er cirka halvdelen af dem ikke-sejlere, der tilmed har en ung aldersprofil. World Sailing ser eSWC som en perfekt måde for sejlere eller andre interessede, der ikke har udstyr eller adgang til sejlsportsfaciliteter, til at blive involveret i sejlsportens verden.
First mover
World Sailing bliver en af de første internatioale sportsorganisationer, der flytter en sportsgren ind i eSportens verden. Dette skridt vil tillade nuværende og kommende 'sejlere' i at blive optaget af sejlsporten på en digital platform. "Sejlsporten kan sagtens overføres til en digital præsentation", udtaler præsidenten for World Sailing, danske Kim Andersen og fortsætter: "Sporten kræver konstante inputs og egenskaber til at styre forholdet mellem båden og naturens kræfter. Variationer i bådene, der spænder lige fra joller, windsurfere til 100 fods både gør sporten særligt velegnet som en spilleplatform".
Philippe Guigné, grundlægger og administrerende direktør for Virtual Regatta, udtaler: "Virtual Regatta er beæret over at komme ind i World Sailing familien. Vores internationale organisation viser verden, hvordan sejlsporten hele tiden bevæger sig på kanten af innovation. eSailing World Championship er nok et af de mest ambitiøse og innovative projekter i verden mellem en international sportsorganisation og en spilvirksomhed. eSport åbner vores sport op til et nyt publikum, og tillader sejlere at øve deres yndlingssport overalt, når som helst".