Det er efterhånden umuligt at finde en bådeplads omkring Aarhus Bugt. Interessen for at sejle har gjort, at selv "sikre" havne som Øer Maritime Havn og Grenå Marina har svært ved at tilbyde bådepladser, skriver Aarhus Stiftstidende.
I den populære Aarhus Lystbådehavn er der ca. 600 pladser, og nye flydebroer er på vej, som skal erstatte gamle og som vil give 20 procent mere plads. De ekstra pladser fordeles af havnens sejlklubber og foreninger efter deres venteliste. Men selv dette er ikke nok til den aktuelle efterspørgsel.
- Jeg har lige hørt, der er så mange på venteliste i en af foreningerne, Aarhus Motorbådsklub, at de har lukket for ventelisten, fortæller Ejvind Nielsen, der er havnemester i Aarhus Lystbådehavn til bladet.
Ifølge Aarhus Stiftstidende ser situationen p.t. sådan ud:
I Marselisborg Lystbådehavn er der formodentlig 250 nye pladser på vej. Byrådet skal tage stilling til en havneudvidelse i 2023. Marselisborg Lystbådehavn har i dag knap 500 pladser. Ventelisten er dog allerede længere end antallet at disse nye pladser.
I Egå Marina står 236 personer på venteliste til en af havnens 850 pladser. At stå på venteliste koster nu 200 kr. årligt.
I Kaløvig Bådehavn, der har 535 pladser, er priserne på en bådeplads steget og sættes nu til salg for 90.000 kr. som er en væsentlig stigning i forhold til blot nogle år tilbage, hvor en plads kostede ca. 25.000 kr.
Nappedam Lystbådehavn har 220 pladser og 40 på venteliste.
Øer Maritime Havn har 352 pladser, og plejer ellers at kunne tilbyde ledige havnepladser. De har nu også meldt ”alt udsolgt”.
Syd for Aarhus ligger Norsminde Havn, som er en lille privat lystbådehavn med kun 90 pladser til kølbåde. Der har man mere end 10 på ventelisten, der derfor er lukket.
Grenaa Marina har 300 fastliggere. De 50 er nye bådejere, der er kommet til under corona-pandemien. Her er der faktisk plads til flere både i havnen.
Kilde: Aarhus Stiftstidende