Sverige er et af de hårdest ramte lande i Europa, når det kommer til bådrelaterede tyverier.
I 2020 blev 5.115 tyverier af både, bådmotorer og andet udstyr fra både rapporteret til det svenske politi. Og brancheorganisationen Larmtjänst frygter nu, at tyverierne vil tage til, når restriktionerne lempes, og det bliver nemmere for de internationale tyvebander igen at krydse grænserne.
Omkostningerne til bådrelaterede tyverier beløber sig til cirka 300 millioner SEK årligt, når man kaster blikket tilbage til 2020. Derfor vil en række organisationer og selskaber nu indføre et havnetilsyn til at forebygge tyverierne fra svenske lystbådehavne.
Initiativet lanceres af If, Trygg-Hansa, Svenska Sjö, Atlantica, Team Marin og Securitas i samarbejde med Larmtjänst. Den brancheomfattende investering muliggør overvågning med vagter på vandscooter i svenske lystbådehavne om sommeren med det formål at reducere de bådrelaterede tyverier.
- Hærgen af internationale tyveriligaer skaber usikkerhed og store omkostninger. Havnetilsyn er et konkret initiativ til at bidrage til øget sikkerhed for bådeejere. Samtidig vil vi henlede opmærksomheden på tyveriproblemet, der påvirker bådeejere. Vi ønsker, at regeringen og de relevante myndigheder tilføjer flere ressourcer og træffer foranstaltninger, der kraftigt og langsigtet modvirker problemet med internationale tyveriligaer. Den nye lov, der giver toldmyndighederne visse beføjelser til at gribe ind i eksporten af stjålne varer fra den 1. august, er et skridt i den rigtige retning, men langt fra tilstrækkelig, siger Mats Galvenius, administrerende direktør for Larmtjänst i en pressemeddelelse.
I dag koster en mellemstor påhængsmotor nemt op mod 100.000 kroner, og i sommermånederne stjæles bådmotorer for knap en million kroner om dagen i vores naboland.
- Tyveriligaernes hærgen har store negative konsekvenser i samfundet. Mange bådeejere bliver offer for kriminalitet, hvilket skaber usikkerhed og bidrager til et fald i tilliden til samfundet. Derudover risikerer bådeejere at blive ramt af højere forsikringspræmier på længere sigt. Forsikringsbranchen ønsker at hjælpe med at modvirke denne udvikling. Der kræves en konkret indsats, og havnetilsynet er et godt supplement til Båtsamverkan for yderligere at øge sikkerheden for fritidsbådeejere, siger Mats Galvenius, administrerende direktør for Larmtjänst.
Kilde: Larmtjänst